وبینار چیست؟ چگونه مخاطب خود را درگیر و آموزش دهیم

به این مقاله امتیاز بدین

وبینار چیست و چگونه کار می کند؟

وبینار (ترکیبی از کلمات “وب” و “سمینار”) یک کارگاه آموزشی و سخنرانی یا سخنرانی بصورت آنلاین است که با استفاده از نرم افزار وبینار برگزار می شود. دقیقاً مثل سمینار، یک تیم برگزارکننده دارد، یک یا چند سخنران و افرادی که به‌عنوان مخاطب یا شرکت‌کننده در آن حضور دارند. این جلسات که غالباً مربوط به تجارت است می تواند برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایده با مردم سراسر جهان استفاده شود. همچنین می توان از وبینارها برای ایجاد و پرورش روابط ، ایجاد اقتدار پیرامون یک نام تجاری یا نمایش یک محصول استفاده کرد.

وبینار برای کاربرانی که به علت دوری راه، محدودیت‌های جغرافیایی یا حتی محدودیت‌های در اثر کرونا نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند یک روش بسیار کاربردی است.

میزبانی یک رویداد آنلاین بسیار متفاوت از میزبانی یک رویداد فیزیکی است. در حالی که اجاره مکان و استخدام یک شرکت پذیرایی لازم نیست ، برنامه ریزی و میزبانی وبینار آنلاین خود را آسان تر از انجام می دانید.

در عین حال ، مزایای میزبانی وبینار عملاً بی حد و حصر است.

هدف از برگزاری وبینار چیست؟

از آموزش داخلی گرفته تا جذب و بازاریابی ، بازاریابان صنایع مختلف در سراسر کشور از وبینار برای انواع مختلف استفاده می کنند.

بگذارید یک سوال بهتر بپرسم؛ در عصر دیجیتال چرا نباید وبینار برگزار کنیم؟! به کمک وبینارها ارتباط نزدیک‌تری با مخاطب خواهیم داشت. یعنی مخاطب، به جای اینکه فقط اسمی از شما را در اینترنت مشاهده کند، چهره‌تان را میبیند، صدای‌تان را می‌شنود و می‌تواند در آن واحد با شما مکالمه داشته باشد.

26٪ از همه وبینارها در صنعت نرم افزار و فناوری هستند.

مهم نیست که در کدام صنعت فعالیت می کنید ، در زیر چندین روش مختلف برای استفاده از وبینار آورده شده است.

وبینارهای محصولات برای شما فرصتی است که می توانید همه را از یک طرف در یک مکان به تبلیغ کنندگان تبلیغات تجاری خود جلب کنید. شما نه تنها برای آموزش ثبت نام کنندگان در مورد آخرین به روزرسانی ها ، بلکه برای پاسخگویی به سؤالات نیز هستید.

با اختصاص وقت برای بحث و گفتگو با بینندگان خود و پاسخ دادن به هر سؤالی که آنها می پرسند ، می تواند به مشتریان فعلی اطمینان دهد و اعتماد آنها را جلب کنید.

مردم از وبینار بیشتر یاد می‌گیرند

ساخت یک وبینار جذاب ممکن است دشوار باشد. اگر وبینار شما به طریقی یا روش دیگر آموزشی است ، در نظر داشته باشید که هنگام صحبت کردن از یک اسلاید عرشه برای ارائه به مخاطبان خود استفاده کنید.

تجربه نشان داده‌است که محتوای ویدئویی یا تصویری، بیشتر از متن در ذهن افراد میماند. در وبینارها این داستان پیشرفته‌تر است چون شما یک ارتباط تصویری مستقیم با کاربران خود دارید؛ این ارتباط نزدیک، تأثیر خیلی بیشتری در میزان یادگیری افراد دارد.

مخاطبان خود را درگیر کنید

برخلاف بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات بنری ، وبینارها قدرت متفاوتی را بر مخاطبان شما دارند: قدرت کمبود. پست های شبکه های اجتماعی برای ماندن در اینجا هستند و به سختی می توان از تبلیغات دور شد. اما وبینارهای زنده نوید ارزشی بالاتر از روش های سنتی بازاریابی را می دهند و این ارزش بسیار منحصر به فرد است.

حتی اگر تصمیم دارید وبینار خود را ضبط کنید و بعداً آن را ارسال کنید.

قرار است وبینارها یک گردهمایی زنده و جذاب باشند. از دست دادن یکی از این موارد می تواند چیزی بیش از از دست دادن یک فیلم باشد.

از وبینارها ایده بگیرید

وبینار افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت را در کنار هم جمع می‌کند. خب فایده این کار چیست؟ فایده‌اش این است که شما می‌توانید با افراد گفتگو کنید و با نظراتی که دارند، ایده جدید بسازید. یا اینکه می‌توانید فکرهای خودتان را مطرح کنید تا کاربران درباره آن نظر بدهند؛ بالاخره مشتریان شما از بین همین کاربران خواهند بود، پس چه بهتر که سلیقه و نیاز آن‌ها را از خودشان بپرسید و ایده‌هایتان را پرورش دهید.

وبینارهایی که به موضوعات مرتبط با تجارت شما مربوط می شوند ، راهی عالی برای تولید هدایتی با کیفیت بالا هستند که بازاریابان به دنبال آن هستند. چرا؟

افرادی که می بینند شما وبینار خود را تبلیغ می کنید ، احتمالاً به صفحه مقصد شما سر می زنند و با ثبت نام در سایت شما عضو می شوند. اینها افرادی هستند که به شما می گویند آنها به هر آنچه شما در وبینار خود ارائه می دهید، علاقه مند هستند.

وبینار چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

هدف از برگزاری یک وبینار به میزبان بستگی دارد ، اما گزینه های انتخاب در طیف گسترده ای است. این بدان معنی است که ابزاری که برای راه اندازی وبینار خود استفاده می کنید باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا ویژگی هایی را در اختیار شما قرار دهد که بدون توجه به موضوع ، مخاطبان شما را درگیر خود کند.

در زیر برخی از ویژگی هایی که اکثر ابزارهای وبینار ارائه می دهند آورده شده است. بیاموزید که چگونه می توانید از آنها در حالی که میزبان وبینار خود هستید استفاده کنید.

سالن‌های برگزاری سمینار، دیگر جای خود را به نرم‌افزارها داده‌اند. این نرم‌افزارها، تعامل با شرکت‌کننده را بسیار برای شما آسان می‌کنند. او تصویر شما را می‌بیند، می‌تواند برای‌تان کامنت بگذارد، می‌توانید مستقیماً با اون صحبت کنید و خیلی امکانات دیگر. خوشبختانه از لحاظ تنوع نرم‌افزارها هم هیچ مشکلی ندارید.

نرم افزاری که به طور خاص برای وبینار طراحی شده با ابزار کنفرانس وب و کنفرانس صوتی از این نظر تفاوت دارد که برای تمرکز بر یک مرجع و بسیاری از بینندگان ایجاد شده است.

مانند همه نرم افزارها ، هیچ ابزار وبینار یکسانی برای همه مشاغل وجود ندارد. بسته به وضعیت مالی ، اهداف ، اولویت ها و اندازه شرکت شما ، برخی از نرم افزارها بهتر از سایر نرم افزارها هستند.

 در ادامه چند نرم افزار محبوب ایرانی‌‌ها را به شما معرفی کردیم:

ادوبی کانکت (Adobe Connect)

اسکای روم (Sky Room)

زوم (Zoom)

گو تو وبینار (GoToWebinar)

وبینارز آن ایر (Webinars OnAir)

این نرم افزارها به راحتی روی گوشی موبایل هم در دسترس‌اند. پس نیازی نیست حتماً پشت سیستم باشید. حتی می‌توانید در راه برگشت از محل‌کارتان هم در وبینار شرکت کنید.

ضبط وبینار

به طور سنتی ، وبینارها بصورت زنده اجرا می شوند تا مخاطبان بتوانند از مجری سؤالاتی بپرسند و در زمان واقعی پاسخ دهند.

اگرچه تماشای یک وبینار از قبل ضبط شده جذابیت کمتری پیدا می کند ، اطلاعاتی که ارائه می شود یا در مورد آن بحث می شود توسط افرادی که نسخه زنده را از دست داده اند قابل مشاهده است ، بعداً توسط مخاطبان شما قابل ارجاع است و یا با میهمانانی که قادر به تعیین زمان مقرر نیست ضبط می شود . اگر موضوعی همیشه سبز داشته باشید ، می تواند بیش از یک بار برگزار شود.

وبینار مارکتینگ (بازاریابی با وبینار) چیست؟

وبینار مارکتینگ یعنی بازاریابی از طریق سمینارهای آنلاین. یعنی همان کاری که قرار بود به صورت حضوری برای معرفی محصول خود انجام دهید، حالا از طریق اینترنت انجام می‌دهید. تنها چیزی که عوض شده این است که شما از طریق وبینار می‌توانید با جمع کثیری از افراد، بدون محدودیت جغرافیایی، ارتباط برقرار کنید و برندتان را به آن‌ها معرفی کنید.

!! وبینار مارکتینگ یک آگهی فروش نیست !!

چالش های وبینار

مزایای میزبانی یک وبینار بسیار زیاد است ، اما بدون چالش های خاص خود نیز حاصل نمی شود.

در زیر برخی از متداول ترین چالش هایی که میزبان وبینار با آن روبرو هستند و چگونگی حل آنها قبل از بروز آنها ، از جذب افراد به سمت رویداد خود و مشغول نگه داشتن آنها در زیر آمده است.

مسائل فنی

وبینارها مجموعه منحصر به فردی از چالش ها را دارند ، اما مسائل فنی در سراسر صنایع ، فعالیت ها و مردم سراسر جهان جهانی است.

اگر در حال برگزاری وبینار هستید ، بزرگترین چالشی که باید برای مقابله با آن آماده شوید ، چالش مشکلات فنی است. از اتصال به اینترنت گرفته تا نرم افزارهای عملیاتی ، تعداد مسائل مختلفی که با آنها روبرو خواهید شد پایان ندارند.

راه حل:

با گذر از چند چک قبل از موعد آماده شوید. ابتدا محیط خود را بررسی کنید: ثبات اینترنت ، موقعیت قرارگیری دوربین ، نورپردازی و بررسی صدا باید قبل از راه اندازی وبینار خود حداقل یک روز قبل آزمایش شوند.

دوم ، فناوری خود را بررسی کنید: سهولت استفاده از ابزار وبینار ، گزینه های گپ ، ویژگی های نظرسنجی و نظرسنجی ، اشتراک صفحه و اسلایدها باید حداقل یک روز قبل از رویداد و یک ساعت قبل از پخش دوباره بررسی شود.

در آخر ، مخاطبان خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که شرکت کنندگان شما نحوه استفاده از هر عملکردی را که از قبل برای آنها لازم است ، درک می کنند.

تبلیغات و انتشار درباره برگزاری وبینار

برای مثال اگر درختی در جنگلی بیفتد و کسی برای دیدن و شنیدن صدای آن در اطراف نباشد ، آیا صدایی ایجاد می شود؟ اگر وبینار پخش شود و کسی در آن شرکت نکند ، آیا حتی وبینار هم داشتید؟ پاسخ به سوال دوم قطعاً “نه” است.

تهیه کابین وبینار معنایی ندارد اگر کسی سخنان شما را نبیند یا نشنود. اکثریت موفقیت وبینار شما از طریق تبلیغات حاصل خواهد شد ، دقیقاً مانند موفقیت هر رویدادی.

تبلیغ در زمان نامناسب در کانال های نامناسب منجر به دریافت کیفیت بالا نمی شود. حتی ممکن است مخاطب شما را جذب نکند.

راه حل:

دست پایین ، مطمئن شوید که وبینار خود را تبلیغ می کنید.

بسته به موضوع و میزبان (ها) ، چند روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال ، اگر وبیناری که پخش می کنید برگزار کنننده آن فردی معتمد و خبره باشد ، حتی تبلیغات بنر پرداخت شده می تواند مخاطبان مورد نظر شما را به خود جلب کند.

اما اگر در حال پخش آزمایشی زنده از آخرین محصول خود هستید ، تبلیغات ایمیل شرط بندی بهتری خواهد بود. از نظر زمان بندی ، حدود چهار هفته قبل از پخش شروع کنید – نه چندان دور از رویداد برای اینکه بی ربط باشد ، اما نه خیلی نزدیک است که مردم احساس کنند خیلی دیر شده اند.

و مهم نیست که در چه موضوعی ارائه می دهید ، رویداد خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. هرچه Landing page شما بیشتر باشد ، احتمالاً یک پیشتازی عالی خواهد داشت. هیچ دلیلی برای تبلیغ در زمینه اجتماعی وجود ندارد: این برنامه رایگان است ، آسان است و راهی عالی برای دسترسی به مخاطبان بیشتر است.

یک هفته قبل از برگزاری وبینار ، پیش فروش تبلیغات خود را افزایش دهید.

33٪ ثبت نام ها یک روز قبل از برگزاری وبینار انجام می شود.

فراموش نکنید که ثبت نام کنندگان خود را یک روز یا حتی یک ساعت قبل از پخش یادآوری ارسال کنید.

مشغول نگه داشتن مخاطبان خود

دامنه توجه ما کوتاه تر از همیشه است ، به این معنی که اگر راهی برای از دست دادن تمرکز وجود داشته باشد ، این کار را خواهیم کرد.

راه حل:

قالب وبینار شما دشواری این مرحله اول را تعیین می کند ، اما یکی از مواردی که افراد را به خود مشغول می کند ، گنجاندن آنها در مکالمه شماست.

اگر راهی وجود دارد که می توانید افزایش دست ، پرسش و پاسخ یا نظرسنجی را در ارائه خود بگنجانید ، انجام این کار توجه بیننده را بیشتر از آنچه در کل جلسه به صحبت یک نفر گوش می دهد ، جلب می کند. فرصت مشارکت می تواند تا حد زیادی طولانی باشد.

علاوه بر این ، ظاهر بصری وبینار خود را جذاب و هیجان انگیز کنید. این که آیا این به معنای استفاده از GIF ، تصاویر یا فیلم ها است ، دارایی های تصویری که می توانند به توضیح آنچه در مورد شما صحبت می کنید کمک کنند توجه مخاطبان شما را جلب می کنند.

سبک وبینار خود را حفظ کنید و صحبت مستقیم با مخاطبان می تواند راهی عالی برای کمک به آنها باشد. مدیر بازاریابی در Demand Drive ، AJ Alonzo ، می گوید: “یک راه عالی برای از بین بردن تنش یا کاهش استرس بر روی خود این است که چند شوخی برای مقدمه آماده کنید. آنها را توسط بقیه اعضای تیم اجرا کنید ، اما چند سبک نظرات آماده هنگام معرفی مهمانان ، لمس کردن خانه داری ، یا استقبال از مردم در این مراسم می تواند روحیه شما را راحت تر کند و به شما کمک کند تا از آن احساس ناخوشایند یا ناخوشایند استفاده کنید. “

در آخر ، بدانید که وب کم برای مجری برنامه ضروری است. حتی با وجود تمام ابزارها و روش های فوق ، گوش دادن به سخنرانی بدون دیدن مجری برنامه منجر به ترک افراد از وبینار شما می شود. خود را نشان دهید تا فرصت برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان خود را داشته باشید.

اندازه گیری موفقیت

به احتمال زیاد شما در حین وبینار خود فروش مستقیم انجام می دهید و اکثر وبینارهایی که شرکت ها پخش می کنند رایگان هستند. اگر در طول وبینار خود بلافاصله درآمد کسب نمی کنید ، موفقیت چگونه به نظر می رسد؟

نکاتی برای ایجاد یک وبینار موثر

می توان از مزایای وبینارها استفاده کرد و چالش های پیش آمده را برطرف کرد ، اما هر چقدر هم که آماده شوید ، موفقیت شما هرگز تضمین نمی شود.

اگر برای اولین بار یک وبینار پخش می کنید یا نتایجی را که در وبینارهای قبلی می خواستید مشاهده نکردید ، حتماً از این نکات استفاده کنید.

هدف خود را بدانید

بسته به اهداف مشاغل میزبان وبینار ، وبینارها به دلایل مختلفی پخش می شوند.

یکی از اولین کارهایی که هنگام برنامه ریزی یک وبینار باید انجام شود ، شناسایی این اهداف و سپس تعیین KPI (شاخص کلیدی عملکرد ) است تا شما و تیم خود بتوانید میزان موفقیت وبینار خود را با پایان کار تعیین کنید.

پس از تعیین هدف و KPI ، وقت آن است که تمرکز کنید. سعی دارید چه چیزی برای دیگران فراهم کنید؟

آیا دانش خود را در مورد یک شخص ، ایده یا ابزار به اشتراک می گذارید؟ چگونه می توانید آن را به شکلی خلاصه ، آموزنده و مفید به مخاطب ارائه دهید؟ درست مانند روایت یک داستان ، وبینار شما باید از لحاظ ساختار ارائه شده برای مخاطبان جذاب و منظم باشد.

هدف شما از این وبینار هرچه باشد ، تقریباً همیشه مستقیماً به مخاطبان شما بازمی گردد. اعلام کنید که این وبینار ویژه آنهاست.

فقط عنوانی را انتخاب نکنید که توجه کسی را به خود جلب کند یا نقطه درد او را به تصویر بکشد ، بلکه مطمئن شوید که در واقع نوع محتوایی را که وبینار شما ارائه می دهد توصیف می کند. عنوان شما هر چقدر هوشمندانه باشد ، تنظیم انتظارات غلط اعتبار شما را به خطر می اندازد.

تمرین کنید

میزبانان وبینار که فکر می کنند می توانند کل ارائه خود را ارائه دهند ، همان میزبانان وبینار هستند که پس از آن موفقیت چندانی کسب نمی کنند.

کتی لوفاسو ، مدیر ارشد محتوا در Fairmarkit ، به شما توصیه می کند “همیشه با سخنرانان و مجری های خود میزبان برنامه های خشک باشید … هرچقدر مجری های شما باتجربه یا ارشد باشند ، این یک فرصت عالی برای اطمینان از این است که همه در یک صفحه هستند. ” روز ، شما باید “اطمینان حاصل کنید که همه می توانند وارد سیستم عامل و شماره گیری شوند تا اطمینان حاصل کنید که صدا کار می کند ، ترتیب رویدادها را دنبال می کنید تا جریان موافقت شده ای وجود داشته باشد و هرگونه کار در آخرین لحظه را تعیین کنید. مانند تغییر در محتوا ، به روزرسانی در اسلایدها و غیره. “

درست مثل هر ارائه ، آماده سازی بسیار مهم است ، به خصوص وقتی افرادی که به آنها معرفی می کنید افرادی هستند که امیدوارید به مشتری تبدیل شوند.

48٪ از مردم می گویند که وبینارها وقتی یک مجری ضعیف وجود داشته باشد ، کمترین لذت را داشتند.

در سایر وبینارها شرکت کنید

هنرمندان خوب کپی می کنند ، هنرمندان بزرگ دزدی می کنند. مهم نیست که شما چه نوع هنرمندی هستید ، شرکت در سایر وبینارها می تواند ایده هایی را القا کند که شاید در غیر این صورت نداشته باشید.

چند وبینار با میزبانانی باتجربه پیدا کنید که بیش از یک بار وبینار پخش کرده اند و قلم و کاغذ آماده یادداشت برداری دارند.

به راه های ارتباط آنها با مخاطبان ، نحوه طرح سؤالات خود و حتی نحوه طرح صفحه اصلی وبینار آنها توجه کنید. تلاش کنید تا هر آنچه را که تحسین می کنید در وبینار شخصی خود پیاده کنید.

و در انتها، مراقب مواردی باشید که تحسینشان نمی کنید. هر کاری که مجری برنامه نادرست انجام داده یا گفته باشد که از راه اشتباهی خارج شده است مواردی است که اگر آنها را یادداشت کنید می توانید از آنها اجتناب کنید.

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.