نماد اعتماد الکترونیکی یا همان (ای نماد) چیست ؟

4.8/5 - (40 امتیاز)

در ابتدا بهتر است با بیان تعریفی از ای نماد با آن آشنا شوید، E نماد مجوز و تاییده است که توسط سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای فروشگا ه های اینترنتی که محصولات خود را به صورت آنلاین می فروشند. برای مثال در ایران دیجی کالا یکی از همین سایت ها می باشد که دارای اینماد است و یک فروشگاه اینترنتی قانونی است.
البته امروزه فروشگاه های اینترنتی زیاد دیگری هم این نماد را کسب کرده اند و مردم خرید اینترنتی را بهتر قبول کرده اند. حال اگر خود را جای کاربران سایت‌ بگذارید؛ به آن‌ها حق بدهید که قبل از خرید از سایت شک داشته باشند تا مبادا سرشان کلاه برود! در نتیجه با کمی جستجو در سایت شما و پرس و جو و دیدن نماد اعتماد می توانند به راححتی مشتری شما شوند و به شما اعتماد کنند.
آیا تمامی سایت های اینترنتی نیاز به گرفتن این نماد هستن؟! حتما با خود فکر می کنید آیا گرفتن اینماد کار دشواری است؟! اصلا مزایای گرفتن این نماد چیست؟! در جواب این سوالات می توان گفت که، لزوما سایت هایی که در آنها عملیات خرید و فروش یک محصول و ارائه خدمات برای کاربر صورت می گیرد نیاز به دریافت نماد هستند؛ بنابراین سایت هایی که در عرصه تبلیغات و… فعالیت می کنند و هیچ گونه خرید و فروشی در آنها صورت نمی گیرد نیاز به دریافت نماد نیستند. درج قیمت محصولات یا خدمات یکی دیگر از شرایط اخذ اینماد است، که باید اطلاعات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید برای کاربران ارائه شود.

نکته1: هر سایت دارای اینماد باید به صورت سالانه نماد خود را تمدید کند.

نکته2: اسم صاحب امتیاز فروشگاه اینترنتی، آدرس ایمیل، شماره تماس و آدرس پستی باید در اینماد وجود داشته باشد. با این امر کاربر اعتماد بیشتری به سایت شما می کند.

نکته3: با داشتن نماد اعتبار الکترونیکی، شما می توانید درگاه بانکی دریافت کنید. همچنین می‌توانید با اداره پست قرارداد ببندید و سیستم تحویل در محل داشته باشید. توجه داشته باشید که بدون گرفتن E-Namad، شما قادر به انجام هیچکدام از این دو کار (حداقل به صورت قانونی) نیستید.

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

در اینماد میزان اعتبار و کیفیت سایت‌ها با ستاره‌ها نشان داده می‌شوند. هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشند، نشان دهنده این است که سطح اعتماد بالاتر و کیفیت بهتر در عملکرد ‌سایت است. انواع نماد الکترونیکی به 3 مورد تقسیم می شود:

  1. نماد موقت(بدون ستاره): نماد موقت برای سرعت بخشی به فرآیند اخذ اینماد است و به کسب و کارهای کوچک و تازه کار و با حداقل معیارهای موجود داده می‌شود.
  2. نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم بررسی می‌شود. کسب‌‌ و‌ کارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند تا تأیید شوند که در ادامه مطلب آن‌ها را آموزش می‌بینیم.
  3. نماد دائم دو ستاره: بعد از اینکه نماد دائم یک ستاره شما صادر شد، میتوانید با راه اندازی ssl سایت‌تان، نمادتان را به دوستاره تغییر دهید.

راه کارهای چگونگی دریافت E-NAMAD

اخیرا برخی سایت‌ها برای گرفتن اینماد دوره آموزشی با قیمت بالا برای افراد برگزار می کنند که نیازی ببه این کار نیست، زیرا مراحل انجام این‌کار بسیار ساده است و نیازی به پرداخت هزینه بابت آن نیست. به خاطر داشته باشید که گزینه اینماد در سایت علاوه بر قابل روئیت بودن باید قابلیت کلیک کردن هم داشته باشد زیرا در غیر اینصورت سایت شما غیرقانوننی محسوب می شود.

تنها منبع رسمی برای دریافت جواز اینماد، سایت enamad.ir است. تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود و لازم نیست که به صورت حضوری به سازمان مراجعه نمایید.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیازمند تعهدنامه شخص حقیقی می باشید. حال باید دانست که این تعهدنامه به چه کاری می آید؟! داشتن این تعهدنامه برای تایید رسمی قوانین جاری کشور در زمینه تعهدات فروشگاه های اینترنتی لازم است. این فرم از طریق پست برای شما ارسال و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به تکمیل کردن آن می پردازید.

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی:

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی
  • عکس از مدارک هویتی
  • اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل)

متقاضیان حقوقی (تجاری / غیرتجاری) :

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه / مجوز فعالیت

اکنون در این مقاله تمامی مراحل گرفتن این نشان را همراه با تصویر به شما آموزش می دهیم:

در اولین مرحله، وارد سایت enamad.ir شوید:

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، بر روی گزینه «کسب و کارها» در منو اصلی سایت رفته و از زیرمنو باز شده «ثبت نام و ورود به پنل کاربری» را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که برایتان باز می‌شود باید روی دکمه «ایجاد حساب کاربری» کلیک کنید.

بعد از انتخاب گزینه گفته شده، صفحه زیر را مشاهده می کنید. در این فرم، مشخص می کنید که آیا نماد اعتماد برای شخصیت حقیقی که خودتان باشید است یا برای شخص حقوقی (شرکت یا نهاد) است، در نتیجه گزینه مورد نظرتان را انتخاب و در ادامه یک ایمیل، یک شناسه کاربری دلخواه (id) و یک رمز امن در کادرهای گفته شده وارد کنید. در انتها هم بعد از نوشتن پاسخ سؤال گفته شده، تیک دو گزینه انتهایی را بزنید. و در آخر گزینه تأیید را انتخاب کنید. سپس برای تأیید ایمیل‌ به ایمیلتان بروید و آنجا روی لینکی که از طرف سایت اینماد برای شما ارسال شده کلیک کنید تا عضو این سایت شوید.

حالا دوباره وارد سایت اینماد شده و با انتخاب گزینه ورود، از همان منو کسب و کارها، وارد سایت شوید. در صورتی که تمامی این مراحل را به درستی انجام دهید، پنل کاربری سایت اینماد همانند تصویر زیر برای شما به نمایش در می‌آید.

پس از ورود به پنل کاربری ابتدا باید گزینه مشخص شده در تصویر زیر، «تکمیل اطلاعات» را انتخاب و بعد از آن روی گزینه «تکمیل فرم اطلاعات» بروید.

در صفحه جدید باید اطلاعات ساده‌ای مثل نام، نام خانوادگی، محل سکونت، اطلاعات تماس و… را وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره همراه وارد شده باید به نام شخص متقاضی دریافت اینماد باشد. بعد از تأیید کردن این اطلاعات طبق عکس زیر به سراغ فرم بعدی در همان منو کسب و کارِ پنل کاربری، به نام «بارگذاری مدارک» بروید.

در این قسمت باید از تمامی مدارک خواسته شده عکس بگیرید و آنها را بارگزاری کنید. دقت داشته باشید که حجم تصاویر باید کمتر از 1مگابایت باشد، در صورت بی کیفیت بودن تصاویر روند دریافت اینماد سایت به تعویق می‌افتد. در نهایت بعد از اینکه مدارک خواسته شده را ارسال کردید، دوباره به منو سمت راست بروید و اطلاعات تماس خود را وارد کرده در نهایت گزینه احراز اطلاعات را انتخاب کنید.

در ادامه بار دیگر به منو سمت راست رفته و گزینه کسب و کار و سپس «افزودن دامنه» را انتخاب کنید. در این مرحله کسب کار خود را به همراه مشخصات خواسته شده وارد سیستم کنید. همانند عکس زیر، با این کار فرآیند خرید در سایت فروشگاه اینترنتی شما توسط کارمندان اینماد بررسی می شود.

در ادامه در این بخش باید اطلاعاتی مثل شماره تماسِ کسب و کار و بقیه موارد خواسته شده را وارد کنید. در صورتی که کسب‌و‌کارتان محل مخصوصی ندارد، از آدرس و شماره‌های منزل استفاده کنید. در ضمن فیلد «سامانه اعتبار سنجی» را روی سامانه شهروند قرار دهید و سپس از طریق نقشه پایین صفحه، محل کسب و کار یا منزلتان را مشخص کنید.

در این مرحله نوبت به تأییدیه فنی می رسد،باز به سراغ منو کسب و کار پنل کاربری رفته و این گزینه را انتخاب می کنید. در این قسمت شما باید ثابت کنید مدیر سایتی هستید که برای آن درخواست دریافت اینماد داده اید.

4 روش مختلف برای احراز این موضوع وجود دارد.

1. دریافت یک کد فعالسازی که به ایمیل سایت (info@example) ارسال می‌شود.

2. قرار دادن متاتگ در بخش head سایت و… که تمامی آن‌ها با توضیحات کاملی همراه هستند. پیشنهاد ما استفاده از همین راهکار متاتگ است.
بعد از احراز، در منو کسب و کار یک گزینه به نام تکمیل فرم نظر سنجی به شما نمایش داد می‌شود. این فرم نظرسنجی را هم پر کنید. سازمان توسعه تجارت الکترونیک از اطلاعاتش برای اهداف مجموعه (تحقیقات و آمار) استفاده می‌کند.
نکته: قبل از ارسال مدارک بررسی کنید که تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، زیرا نقص در هر یک از این مراحل باعث وقفه چند روزه در روند دریافت نماد اعتماد شما می شود.

اگر تمامی مراحل گفته شده را به خوبی انجام دادید، به منو کسب و کار و زیرمنو «وضعیت چک لیست کسب و کار» بروید.

در صفحه باز شده همان طور که مشاهده می کنید مواردی از فعالیت‌ها و نکاتی که باید در سایت شما رعایت شود نشان داده شده است. اگر تمامی اینن موارد به طور کامل اجرا شده باشند، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب گزینه گفته شده، بین دو تا سه روز بعد کارشناس جواب بررسی را برای شما ارسال می‌کند که در نوار بالایی پنل کاربری به شما نمایش داده می‌شود. در صورت تأیید کارشناس، باید به سراغ متن تعهد نامه از طریق گزینه “مدیریت کسب و کار” بروید.

با کلیک کردن روی گزینه تعهدنامه، و مطالعه مفاد آن می توانید در نهایت تأییدش کنید. بعد از این نوبت به پرداخت هزینه حدود(180 هزار تومانی ) بابت دریافت اینماد می‌رسید. با ورود به صفحه درگاه بانکی و پرداخت هزینه گفته شده می توانید ببه راحتی صاحب نماد اعتماد خود باشید.
چگونگی ستاره دار کردن نماد اعتماد
همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، نماد اعتماد دارای 3 حالت بدون ستاره، یک ستاره و دوستاره می باشد. پس در نتیجه در ابتدای امر صدور نماد شما بدونن ستاره است.
می‌توانید از گزینه مدیریت کسب و کار وارد صفحه زیر شده و “فعال شدن نماد یک ستاره” را انتخاب کنید. بعد از حدود یک تا سه روز نماد یک ستاره شما فعال می‌شود.

در صورتی که ssl سایتتان فعال است می‌توانید در همین صفحه و به همین صورت، با انتخاب گزینه دریافت نماد دو ستاره می توانید اقدام به دریافت اینماد کنید. لازم به توضیح است که SSL همان گواهی امنیت یا پروتکل (Socket Secure Layer) در واقع نوعی استاندارد، که بین کاربر و وب سایت شما برای کدگذاری اطلاعاتی مبادله می شوند. با داشتن گواهی امنیت SSL کاربر به راحتی می توانند از درگاه بانکی شما استفاده کند، زیرا در اینصورت اطلاعات شخصی کاربر به سرقت نمی رود.
در ادامه با رفتن به پنل کاربری خود و انتخاب گزینه دریافت کد نماد در بخش مدیریت کسب وکار، کد نمایش داده شده را کپی کرده و در قسمت مشخص شده سایت خود قرار دهید.
اکنون می توان گفت سایت شما یک گزینه مناسب برای خرید کاربران است که با آسودگی خاطر می توانند اقدام به خرید محصول یا خدمات کنند.

اقدامات مهم بعد از گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی:

  • نکاتی که پس از دریافت اینماد باید رعایت شود بسار مهم است زیرا با هرگونه تخطی گری در اینن موارد امکان از دست دادن نماد شما وجود دارد.
  • رعایت نمودن مندرجات متن تعهدنامه‌ اینماد در تمامی مراحل و مدت فعالیت خود به طور کامل و دقیق
  • اعلام کردن وضعیت خود به سازمان تجارت الکترونیک در صورت تغییر در کسب و کار
  • پاسخ دادن به پیغام‌ها و اخطارهای احتمالی نهایتا ظرف 2روز کار که از سوی مرکز و دستگاه‌های نظارتی (اعم از الکترونیکی و فیزیکی)
  • فراهم کردن کلیه شرایط لازم و همکاری کردن با بازرسان به کلیه اماکن و محل‌های فعالیت برای انجام وظایف نظارتی
  • اگر کسب و کار و کار اینترنتی به مدت سه ماه بدون داشتن معذوریت، تعطیل یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، پس از صدور دو اخطار توسط مرکز، که باعث باطل شدن نشان اعتماد شما خواهد شد.

در پایان به چندین سوال مهم که ممکن است برای شما پیش آمده باشد می پردازیم، البته شما می توانید با مراجعه به سایت enamad.ir پاسخ کلیه سوالات خود را پیدا کنید
آیا می دانید مدت اعتبار این نماد چقدر است؟ آیا می توان اعتبار این نماد را تمدید کرد؟ چگونه میتوان نماد اعتماد الکترونیکی خود را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز استفاده کرد؟ بهتر است بدانید مدت زمان اعتبار لوگوی ای نماد طبق گفته سازمان یک ساله است. و در صورت رعایت کردن قوانین طی یک سال گذشته و مغایرت نداشتن تعهدات قبلی می توان به تمدید آن اقدام کرد. همچنین در حال حاضر نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز می توان استفاده کرد. و برای تحقق این امر کسب و کارها با مراجعه به سامانه نماد و با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که جلب اعتماد مشتریان‌تان در دراز مدت به دست می‌آید. گاهی ممکن است برخی افراد با یک بار خرید، کیفیت و پشتیبانی کسب و کار شما را امتحان کنند و در صورت راضی بودن آن را تکرار و به دیگران هم پیشنهاد دهند، اما برخی افراد هم ریسک‌پذیری کمتری دارند و با نشان دادن دلایل معتبر به آن‌ها باعث جلب اعتمادشان شوید؛ لوگوی اینماد برای این دسته دوم از آدم‌ها (که البته تعدادشان کم هم نیست) یک برچسب اطمینان است و می‌تواند در سایت شما، کاربران بیشتری را تبدیل به مشتری کند.

اینماد چیست؟

E نماد مجوز و تاییده است که توسط سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای فروشگا ه های اینترنتی که محصولات خود را به صورت آنلاین می فروشند.

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.