مهمترین راه های رتبه بندی سایت در گوگل + 10 فاکتور اصلی آن در سال 2020

5/5 - (41 امتیاز)

راه های بهینه سازی سایت و بالا بردن رتبه آن در گوگل بسیار است و تاکنون حدود200 مؤلفه برای رتبه بندی سایت مطرح شده است. اما آیا اجرای تمامی این 200 نکته در سایت الزامی است؟! به نظر شما چه عواملی یک ‌سایت را در صدر جست‌وجوهای گوگل قرار می‌دهد؟
ما در این مقاله قصد داریم 10 فاکتور اصلی در رتبه‌بندی گوگل در سال 2020 را به شما معرفی کنیم که بیشترین بازخورد را در سئوی سایت داشته‌اند.
توجه داشته باشید، با پیاده سازی و به کارگیری این 10 مورد، نباید باعث بی‌توجهی شما به سایر عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی سایت شود.

1. محتوا

یکی از مهمترین فاکتور های رتبه بندی سایت محتوای آن است. الگوریتم های گوگل بر اساس خواندن محتوای سایت، موضوعیت آن را تشخیص می دهد؛ پس بهتر است برای موفقیت در این امر با رعایت 2 نکته محتوای خوبی را ارائه کنید. الف: استفاده از کلمات کلیدی مهم در متن صفحه یا عنوان، زیرا صفحات سایت شما بر اساس ارتباط محتوای آن و عبارت مورد جستجو، در نتایج جستجو نمایش داده می شود. آیا می دانستید که اندازه محتوای سایت شما هم برای گوگل اهمیت دارد؟ ب: اندازه یا حجم و تعداد کلمات در متن صفحه برای بهینه سازی سایت در سال 2020می بایست حداقل 300 کاراکتر باشد. همچنین محتوای صفحات باید قابل درک توسط خوانندگان باشد. و از اضافه گویی پرهیز کنید. بنابراین به ساختار متن خود دقت کنید و آن را به بهترین شکل ممکن بنویسید. در نتیجه این کار محتوای شما هم برای خوانندگان و هم موتورهای جستجو خوانا خواهد بود.

2. لینک ها بک‌ لینک‌های معتبر

دومین فاکتور در بهینه سازی سایت لینک های به گرفته شده است. استفاده از لینک به دیگر سایت ها که اصطلاحا به آن بک لینک می گویند امری مهم است. با توجه به اینکه این فاکتور تا حدودی در میان سایت ها کم رنگ شده بود. اما در سال های اخیر بک‌لینک‌ها همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین سیگنا‌ل‌های برتری و قدرت‌نمایی از طرف گوگل مطرح می‌شوند، و استفاده از آن دوباره زیاد شده است.
البته باید بدانید، کیفیت این بک لینک ها مانند تعداد آنها اهمیت دارد، زیرا استفاده از یک بک‌لینک ساده از سایتی دورافتاده یا حتی معتبر، به تنهایی نمی‌تواند در سئوی شما تاثیرگذار باشد؛ برای ساخت بک لینک‌ها باید نکاتی را راعایت کنید تا وضعیت سئوی شما را بهتر کند؛ در غیر این صورت همان بک‌لینک‌ها باعث سقوط رتبه شما در نتایج می‌شود.
شما می توانید با مراجعه به مقاله لینک سازی با جزیات آن بیشتر آشنا شوید.
• سنجش کیفیت لینک‌ها ، امتیاز لینک و مرتبط بودن با متن لینک
توجه به موارد گفته شده در بالا باعث افزایش PageRank سایت ما می شود. حال به طور مختصر درباره آنها توضیح میدهیم.

چگونگی محاسبه‌ی کیفیت لینک‌ها، کمی پیچیده است. و نسخه عمومی آن دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. اما می‌توانید در سایت moz با استفاده از ابزارهای تعبیه شده در آن برای سنجش اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت استفاده کنید.همچنین استفاده از این ابزار در امتیازدهی به لینک های سایت شما توجه زیادی به ارزش آن می‌کند.
امتیاز لینک یکی دیگر از فاکتورهایی که برای سنجش اعتبار بک‌لینک‌هایی سایت شما بررسی می‌شود. شاید برای شما هم سوال باشد که با توجه به پیچیدگی بک لینک سایت های مختلف، گوگل از چه راهی آنها را اندازه گیری می کند؟! و امتیاز لینک چگونه محاسبه می شود؟!
امتیاز لینک در رتبه بندی سایت کمک شایانی به گوگل می کند؛ و از مجموع امتیازات کیفی هر یک از لینک های ورودی و تعداد لینک های داده شده به سایت محاسبه می شوند.
در آخر هم مرتبط بودن متن لینک یا (انکرتکست) یکی دیگر از این فاکتورها می باشد. انکرتکست‌ها همانند محتوای صفحات وب، عمل می کنند و اطلاعات مفید و زیادی در اختیار گوگل قرار می‌دهند. بنابراین باید سعی کنید انکرتکست را اننتخاب کنید که با موضوع صفحه شما همخوانی داشته باشد؛ تا گوگل بتواند از روی متن لینک موضوع صفحه لینک شده را درک کند.
برای درک بهتر این موضوع بهتر است هنگام لینک‌سازی، الگوریتم پنگوئن گوگل را در نظر داشته باشید.با این ذهنیت، هنگام استفاده کردن یا به کاربردن کلمات یا عبارت یکسان برای متن از اکثر بک‌لینک‌ها استفاده نمی‌کنید، در نتیجه انکرتکست‌های شما تکرار نمی‌شود، اگر خلاف این باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟! طبیعتا الگوریتم پنگوئن متوجه این موضوع شده و حتما سایت شما راجریمه‌ می‌کند؛ پس از همان ابتدا سعی کنید از انکرتکست‌های متنوع و طبیعی استفاده کنید تا گوگل نتواند باعث کاهش رتبه شما شود.

3. بهینه سازی سایت از نظر فنی

بهتر است بدانید که زیربنای فنی ‌سایت شما تأثیر مهمی در مبحث رتبه بندی سایت شما در گوگل دارد؛ در نتیجه سایت شما باید از هر نظر سالم و بهینه باشد،.
 نکته: دو مؤلفه مهم که می تواند در این عرصه به شما کمک کند:

1. سرعت و 2. پاسخ گرا (ریسپانسیو) می باشد.

o سرعت صفحات وب

الگوریتم گوگل بیان کرده است که یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار در سایت سرعت می باشد، پس بارگذاری صفحات وب در طول سه ثانیه یا کمتر، نه تنها یکی از انتظارات گوگل محسوب می شود بلکه به طور رسمی اعلام کرده‌ که سرعت یک مؤلفه مهم در رتبه‌بندی است.

علاوه بر این ها سایت شما باید کاربر پسند باشد،در اینجا می خواهیم به تجربه کاربری یا همان(UX) که مخفف User Experience است، بپردازیم که سایت شما چرا باید سریع باشد؟زیرا سرعت بالا تأثیر زیادی در UX دارد؛ باید به این نکته توجه کنید که کاربران هیچوقت تحمل یک صفحه کند را ندارند و سریع از آن خارج می‌شوند؛ بنابراین صفحات کندتر باعث افزایش نرخ پرش (بانس ریت) و کاهش رتبه‌ سایت می شود. زیرا در صورتی که کاربران محتوای موردنظرشان را در یک صفحه پیدا نکنند به نتایج جستجو گوگل برگشته و این امر باعث می شود که گوگل این تعاملات را در رتبه بندی خود جای دهد.

  • نکته: اصلی ترین دلیل کم شدن سرعت سایت، اسکریپت‌ها، تصاویر و فایل‌های CSS فشرده نشده هستند.

o ریسپانسیو بودن سایت
از اهمیت طراحی صفحات سایت برای موبایل نباید غافل شوید. زیرا بیش از نیمی از جست‌وجوهای گوگل از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شوند، علاوه بر این گوگل با معرفی الگوریتمی به نام Mobilegeddon نسخه موبایل سایت را هم مورد آنالیز و بررسی قرار می دهد، و از طریق الگوریتم موبایل فرست ایندکس (mobile-first indexing) موضوع ریسپانسیو بودن را تا جایی حائز اهمیت می داند، که ابتدا نسخه موبایل را ایندکس می‌کند.
در نتیجه با این استراتژی، گوگل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار علاوه بر داشتن وبسایت مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ، به ساختن صفحات وب مخصوص تلفن‌های همراه نیز ترغیب خواهند کرد. و عدم توجه به این موضوع باعث پیشی گرفتن سایت رقبایتان از سایت شما می شود.

4. ارتقاء سیستم تجربه‌ و رفتار کاربران

از طریق ارتقاء سیستم هدایت کاربران در سایت خود می توانید به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک زیادی بکنید، از آنجا که گوگل طبق یک سری فاکتورهای از پیش تعیین شده در سطح وب، سایت‌های مختلف را بررسی و صفحات را رتبه‌بندی می‌کرد؛ در نتیجه باعث شد که وبمستران و سئوکارها این رفتار و الگوریتم‌های گوگل را شناسایی کنند و آن را دستکاری کنند و گوگل را دچار مشکلات مختلفی کنند.
در نهایت باعث شد که گوگل توجه خود را به سمت تجربه کاربری منعطف کند و بیشتر فاکتورها بر اساس رفتار کاربر شکل گرفت؛ و گوگل توانست با معرفی الگوریتم‌هایی مثل BERT، خود را بیشتر به زبان انسان و عبارت‌های مفهومی و محاوره‌ای نزدیک کند.
این تصمیم گوگل تأثیر زیادی روی نتایج جستجو داشت و توانست بسیاری از سایت‌های متقلب را از آن حذف کند.

5. نرخ کلیک (Click-Through Rate)

باید گفت که رابطه مستقیمی بین نرخ کلیک که به معنی (نسبت تعداد کلیک به تعداد مشاهده سایت در نتایج جستجو) و رتبه سایت در نتایج جستجو وجود دارد. در نتیجه یکی دیگر از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سال 2020 است که گوگل آن را از بررسی رفتار کاربر به دست می‌آورد.
به طور کل می توان گفت که اگر نرخ متوسط کلیک (CTR) سایت شما بالا باشد، جایگاه بهتری در نتایج جستجو دارید و CTR در میان سایر فاکتورهای بررسی‌شده، بالاترین ارتباط با رتبه‌بندی صفحات وب را دارد.

6. برندسازی

موضوع دیگری که در رتبه‌بندی سایت مؤثر است، موضوع برند و آگاهی مخاطبان از برند شماست.
آیا تعریف دقیقی از برند سازی می دانید؟ برندیگ، در واقع هنر تولید تصویری از شرکت است که باعث شود مشتریان ترجیح دهند کالا و خدمات شرکت شما را استفاده کنند. از نظر گوگل، زمانی که یک سایت مخاطبان علاقه مند زیادی داشته باشد لیاقت قرار گرفتن در صفحات اول و نتایج اول جستجو گوگل را دارد . یعنی زمانی که مشتری بخواهد کالا و خدماتی دریافت کند، ترجیح می دهد آن را از شرکتی تهیه کند که نامش را شنیده باشد. تا اینکه کالا را از شرکتی تهیه کند که اصلاً شناختی از آن ندارد.

حال می خواهیم بدانیم که گوگل چگونه قدرت و محبوبیت برند شما را شناسایی می کند.
گوگل از 3 طریق قادر به انجام این کار است:
o جستجو نام برند
o ورود مستقیم کاربر به سایت
o صحبت از برند در سطح وب
حال به این موضوع می پردازیم که چگونه این برندسازی را انجام دهیم؟!
بهتر است بدانید که تولید محتوای مفید و جذاب، مهم‌ترین عاملی است که روی برندسازی سایت شما در گوگل و البته برای کاربران تاثیر مثبت داشته است، و باعث ترغیب مخاطبان به بازگشت دوباره به سایت کند. همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد مخاطبان مستقیم و بازگشتی برای سایت شود. در نهایت هم تبلیغات، روی برندسازی و جستجو نام برند شما تاثیرگذار خواهد بود.
به این ترتیب برندسازی و افزایش آگاهی مخاطبان از کالا و خدمات شما نسبت به برند شرکت، نتایج شما را در گوگل افزایش می دهد؛ تکرار این رفتار باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش رتبه این سایت در گوگل می‌شود.

7. بهینه سازی جستجو صوتی

همانطور که می دانید در اکثر Aplication ها برای گفتگو علاوه بر نوشتار، گزینه صوتی هم به آن اضافه شده است که این باعث می شود دیگر کاربران علاقه‌ای به تایپ نداشته باشند و به صورت زنده صدای یکدیگر را بشنوند. گوگل هم که رفتار کاربر برایش مهم است قابلیت جستجوی صوتی را برای افراد فراهم کرد. در سال 2019 و 2020، جستجوهای صوتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت افزایش یافت. در ایران هم نرخ جستجوهای صوتی، نه به سرعت کشورهای غربی ولی در هر حال رو به رشد است.
نکاتی برای بهینه کردن جستجو صوتی
با اضافه شدن این قابلیت جستجوی صوتی و اهمیت آن به دلیل استفاده کاربران و اینکه روزانه تعداد این کاربران در حال اضافه شدن می باشد، باید بهینه سازی هر چه سریعتر انجام شود.

با رعایت کردن 4 مورد مهم می توانید این کار را به راحتی انجام دهید:

کلید واژه های طولانی: برای تایپ و جستجو یکه موضوع هرچه تعداد کلمات جستجو کوتاه تر باشد نتیجه جستجو بهتری به ما می دهد ولی در جستجو صوتی بباید از کلید وازه های طولانی استفاده شود زیرا کاربران مورد جستجو خود را به راحتی گفته و جستجو می کنند.

استفاده از کدهای اسکیما: با پیاده‌سازی اسکیما در سایت گوگل می‌تواند ارتباط بین محتوای شما و جستجوی صوتی کاربران را بهتر بفهمد. پس اسکیما به موتورهای جستجو نشان می دهد که معنای محتوای شما چیست و نه فقط اینکه هر بخش چگونه باید نمایش داده شود.

کلید واژه جستجو بر روی سئو محلی: با توجه به اینکه جستجوی صوتی معمولا با موبایل و تبلیت انجام می شود و قسمت زیادی از جستجوهای صورتی کاربران، برای پیدا کردن خدمات و کسب وکارهای محلی است، به سئو محلی سایتتان بیشتر از قبل توجه کرده و همچنین سایت را برای موبایل نیز بهینه سازی کنید.

استفاده از کلمات بهینه برای جستجوی صوتی: مهم‌ترین کار برای بهینه‌سازی سایت در جستجوهای صوتی، استفاده از کلمات کلیدی بهینه است. مثلا استفاده کردن از کلمات پرسشی در جستجو های صوتی خود، مثلاً: (چطور الکسا سایت را بالا ببریم؟)، (هزینه طراحی سایت چقدر است؟) و…
در نهایت شما می توانید با راه اندازی صفحات پرسش و پاسخ در سایت یافتن کوئری های جستجو شده به زبان عامیانه ی مردم را آسان تر کنید.

8. گواهی‌های امنیتی (SSL)

آیا با مفهوم SSLآشنا هستید؟ به محفوظ ماندن هر گونه اطلاعات شخصی بین کاربر و ارائه دهنده سرویس خدمات (مانند: بانک،فروشگاه آنلاین،ایمیل و…)گواهی امنیتی می گویند. برای ایمن سازی سایت و البته جلب نظر گوگل، گرفتن گواهینامه امنیتی ssl یا همان https امری مهم است، که هم به صورت رایگان و هم پولی قابل اجرا می باشد. احتمالاً شما هم بارها در زمان ورود به یک سایت، با صفحه هشدار امنیتی گوگل برای نداشتن ssl برخورد کرده‌اید.
در صورتی که کاربران هشدار نداشتن ssl در یک سایت را ببینند از سایت بیرون می‌آیند و سراغ سایت دیگری می‌روند. این کار هم باعث رشد نرخ پرش و در نتیجه کاهش شدید سئو سایت می‌شود.

9. استفاده از شبکه های اجتماعی

می توان گفت که استفاده از شبکه های اجتماعی در سایت به طور مستقیم و غیر مستقیم بر رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو تأثیر می گذارند. به طور مثال: تعداد فالوورهای اینستاگرام یا توئیتر، تعداد اشتراک گذاری در فیس بوک، تعداد منشن های نام تجاری شما در اینستا گرام و…. این ها همه تأثیرات مستقیم شبکه های اجتماعی هستند؛ و افزایش ننظرات مثبت ناشی از رضایت مشتریان یا کاربران، کاهش نرخ بانس ریت که در قبلتر به آن اشاره کردیم، این ها هم تأثیرات غیرمستقیم شبکه های اجتماعی است. استفاده از این روش در مقایسه با روش‌های دیگر ممکن است ارزش کمتری داشته باشد اما نباید نادیده گرفته شود.

10. استفاده از ویدئو آنلاین

طبق گزارشی که از Hubspot آورده شده حدود 43% از افراد تمایل زیادی به دیدن ویدئو های آنلاین به جای خواندن متن های درون سایت دارند.در نتیجه استفاده از ویدئو های آنلاین آخرین نکته برای بالا بردن رتبه بندی سایت در این مقاله می باشد.

جمع بندی

به عنوان کلام آخر باید گفت ما سعی کردیم در این مقاله 10 مورد از مهمترین فاکتور های افزایش رتبه بندی سایت را به شما آموزش دهیم. به خاطر داشته باشید که سئو یک مبحث چند بعدی است که همیشه در حال تغییر و کامل شدن است. از این‌رو تمرکز روی تمام جزئیات سئو سایت ممکن نیست یا حداقل سخت است؛ اما اگر اولویت و توجه خود را بر مهمترین فاکتورهای سئوی 2020 بگذارید و حواستان به فعالیت رقبا باشد، شانس‌تان برای پیشی گرفتن از آن‌ها در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند

آیا می دانید کلیدی ترین راه در افزایش رتبه بندی سایت چیست؟

کلیدی ترین راه برای افزایش رتبه وب سایت در گوگل بعد از طراحی سایت ، تولید محتوای مفید و کاربردی و جدید است (کپی نباشد)

گوگل از چه طریقی به محبوبیت سایت شما پی می برد؟

گوگل از 3 طریق قادر به انجام این کار است:
o جستجو نام برند
o ورود مستقیم کاربر به سایت
o صحبت از برند در سطح وب

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.