سئو «SEO»چیست و چه کاربردی دارد؟

4.7/5 - (21 امتیاز)

در ابتدا به تعریف دقیقی از کلمه سئو می پردازیم که «سئو» سایت چیست؟! و کاربرد آن چیست؟!
به مجموعه فعالیت هایی که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم سئو«SEO» یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می گویند.
عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است؛ که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر یافته است و معنی «بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو» را به خود گرفته است. به عبارت دیگر باید برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده نیز اهمیت ویژه ای قائل شویم.
با توجه به اینکه به تازگی سیاست‌ های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت‌ ها همسو شده است؛ پس بهتر است بدانید که مفهوم سئو فقط به موتورهای جستجو ختم نمی شود بلکه یکی از شاخصه های اصلی آن مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان از آن می باشد.
همچنین می توان گفت شما باید برای بهبود عملکرد سایت براساس استاندارد های موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از سئو استفاده کنید. فاکتورهای زیادی از قبیل کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک ‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر، بعضی مواقع این اطمینان را از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو سئو را فراهم می کند، که در سئو سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو

گوگل دارای الگوریتم های خاصی است. یکی از این الگوریتم ها RankBrain است که سعی می کند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رفتار رتبه بندی نتایج را بهینه کند. زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند می دانید که گوگل هم یک یا چند پیشنهاد درباره مورد جستجو به شما می دهد؛ می خواهیم بگویی که گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی می کند. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.
آیا با عبارت «Dwell Time» آشنا هستید؟! زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره آنها در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت؛ در واقع می توان اینگونه توضیح داد: زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود و تا زمانیکه مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو کند را Dwell Time می گویند.

 

 

 

 

اهمیت سئو

می دانیم که اکثر کاربران برای پیداکردن مطلب یا صفحه مورد نظر خود در اینترنت از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو استفاده می کنند. کلماتی که توسط کاربران جستجو می شود در مرورگرها اهمیت بالایی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل می تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. به همین دلیل سئو کلیدی مناسب برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها بدنبالش هستند، به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و همین موضوع باعث می شود که ارزش سئو را درک کنید و به آن بیشتر توجه کنید. همچنین بازدید بدست آمده از روش های سئو بر روی هر نوع تبلیغی برتری دارد و در دراز مدت هزینه کمتری را به شما تحمیل خواهد کرد.

نیاز موتورهای جستجو به سئو

رفتار گوگل به صورت هوشمند است اما هنوز به کمک کاربران نیاز دارد، این موتور جستجو همیشه در تلاش است تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهد، با این حال محدودیت‌هایی در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد می کند.
نکته: اعمال یک سئو اشتباه می تواند باعث مخفی شدن شما از دید کاربران شود و تمام تلاش شما را هدر دهد، در نتیجه باعث بازدید و محبوبیت بیشتر رقبای شما با وجود داشتن محتوایی ضعیف تر شود.

onpage seo چیست؟

موتور جستجوگر گوگل دارای فاکتورهای نسبتا مشخصی برای درک محتوای صفحه هستند و اگر شما به طور صحیح از آنها استفاده کرده باشید؛ شانس شما برای کسب جایگاه افزایش می یابد در نتیجه onpage seo یکی از همین فاکتورها است.

سه مورد از مهمترین مراحل سئو سایت

روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می توانند تاثیر مثبتی در این امر داشته باشند. سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمان بر و مستمر است. برای موفقیت سئو هر سایت نیازمند این 3 مرحله است، که عبارتد از:

1- سئو تکنیکال

برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت. پس می توان استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این قبیل را سئو تکنیکال نامید.

2- بازاریابی محتوا

می دانیم برای کسب موفقیت در سئو حتما باید دارای محتوایی مناسب بود؛ پس فعالیت هایی از قبیل: شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را می توان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- لینک سازی هدفمند

لینک سازی خارجی یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن رتبه اول و رقابت با سایت های قدیمی تر است که با رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

سئو کله سفید: استفاده از تکنیک های سئو درجهت رضایت مشتریان و رعایت تمام قوانین و اصول در این مسیر را سئو کلاه سفید می¬گویند.
سئو کلاه سیاه: استفاده از ضعف موتورهای جستجو و تکنیک‌های فریب آنها در کنار عدم اهمیت به رضایت بازدیدکنندگان را سئو کلاه سیاه می نامند. اما گوگل هر چند وقت یکبار تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد.

بهترین روش برای یادگیری سئو

فرآیند آموزش سئو کمی پیچیده و زمان بر است. اما در این مقاله سعی شده است که چکیده ای از مطالب ارزشمند و مفید را در اختیار شما قرار دهیم؛ اما برای موفقیت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است که پس از آشنایی اولیه با مفاهیم سئو منابع جامع یا کتاب های آموزش سئو را مطالعه کنید.

روش های یادگیری سئو شامل موارد زیر می شود:

1- مطالعه یک کتاب پایه

کتاب های اینترنتی بسیاری هستند که مفاهیم اولیه و عمومی سئو را به شما آموزش می دهند. این کتاب ها به شما کمک می کنند که خیلی سریع با اصطلاحات رایج این حوزه آشنا شوید و مسیر صحیح برای شروع سئو را بیاموزید.

2- مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئو تخصصی

پس از مطالعه کتاب شما آشنایی اولیه با مفاهیم را کسب می کنید ولی برای استفاده از آنها بهتر است که برای هرکدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید.

3- شرکت در دوره های آموزشی سئو

پس از اینکه دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو را کسب کردیدفرصت را از دست ندهید. شما می توانید با شرکت در دوره های تخصصی آموزش سئو در زمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک های کاربردی زیادی را بیاموزید.

بررسی سوالات متداول کاربران درباره سئو

در انتهای بحث به برخی از ابهامات شما درباره سئو می پردازیم که چگونه می توان بهترین استفاده را از آن برد و نتیجه مطلوبی را کسب کرد.

• مدت زمان رسیدن به رتبه 1 گوگل

برای رسیدن به این هدف باید بدانید که اولا: تحقق این موضوع برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ وبا توجه به میزان اعتبار و فعالیت های سایت شما که از قبل انجام شده؛ وضعیت رقبا و کلماتی که هدف گذاری کرده اید، این زمان تعیین خواهند کرد. ممکن است در یک حوزه در کمتر از 3 ماه بتوان موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

• هزینه لازم برای خدمات سئو

همانطور که می دانیم سئو یک محصول نیست، بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمی توان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس می توان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.
خدمات سئو را می توان در دسته بندی های مختلفی مانند: بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود.

• تضمین های لازم برای رسیدن به رتبه 1 گوگل

شایان ذکر است که هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. و با توجه به اینکه ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه اول گوگل یکی از مهمترین درخواست های کارفرما است. در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش می دهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

نتیجه گیری

همیشه به یاد داشته باشیم که گوگل جایگاه نمی فروشد و برای ماندن در صفحه ی اول گوگل یا حتی لینک اول باید مطالب با کیفیت و همچنین با الگوریتم های گوگل آشنایی کامل داشته باشیم و از تیترهای خوب و مفید برای مطالبمون استفاده کنیم بنابراین سئو تنها یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از کارها است که باید برای بهبود عملکرد سایت مان برای دیده شدن و فروش بیشتر انجام دهیم.

بهینه سازی متور جستجو یا همان سئو چیست؟

روشی برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت با استفاده از نمایش وب سایت شما در نتایج طبیعی جستجو می باشد.

آیا سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در پاسخ می توان گفت بله، اگر می خواهید سایت شما در اولین نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود باید به سئو سایت خود اهمیت دهید.

استراتژی سئو چیست؟

لینک سازی هدفمند، بازاریابی محتوا و سئو تکنیکال 3 مورد از استراتژی های مهم در سئو می باشد.

برای یادگیری هر چه بهتر سئو به کار گیری چند روش الزامی است؟

1. مطالعه یک کتاب پایه
2. مشاهده ویدئو تخصصی و مطالعه مقالات
3. شرکت کردن در دوره های آموزشی سئو

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.