رتبه الکسا چیست؟

4.9/5 - (16 امتیاز)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال تمامی صاحبین کسب و کارهای مختلف به نوعی با دیجیتال مارکتینگ، سئو و محتوا درگیر هستند. اگر سایتی برای کسب و کار خود دارید حتما نام الکسا (Alexa) را شنیده اید و همچنین این جمله که رتبه الکسا مهم نیست را حداقل یکبار شنیده یا دیگران به شما گفته اند، پس به چه دلیل هر وبسایت خوبی را پیدا می‌کنیم سریع رتبه الکسای آن را بررسی می‌کنیم! در این مقاله تمامی سوالات در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.
آیا واقعاً بهبود رتبه در الکسا (Alexa) اهمیت دارد؟
رتبه دهی الکسا (Alexa) چیست و چگونه کار می‌کند؟
چگونه رتبه الکسا (Alexa) وبسایت را بالا ببریم؟
در نهایت امیدواریم در این مقاله به شما در زمینه این که آیا الکسا گزینه مناسبی برای مقایسه وبسایت‌ها از یکدیگر است کمک کنیم تا قدم مفیدی در راستای کسب و کار شما باشد.

الکسا (Alexa) چیست؟

الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که در حال حاضر موجود است به بررسی آمار بازدید از وبسایت‌ها و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی و نحوه بازخورد مخاطب را ارائه می‌کند.
همچنین این شرکت سرویس‌هایی را به افرادی که دارای وبسایت‌ هستند برای بررسی وضعیت وبسایت خود، تحقیق کلمات کلیدی، سئو، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند.
قبل ازاینکه درباره رتبه‌بندی و خدماتی که الکسا ارائه می دهد بحث کنیم ابتدا با تاریخچه به وجود آمدن آن آشنا شویم زیرا بحث‌ و جدل بر سر الکسا در تاریخچه و عملکرد گذشته آن ریشه دارد.

چگونگی ایجاد و تحول الکسا (Alexa)

الکسا توسط «بروس گیلیات» و «بروستر کیل» در سال 1996 بنیانگذاری شد و پیشنهاد و معرفی وبسایت‌ها به کاربران از اهداف اولیه الکسا بود. همچنین در نظر داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری شد و آن سال‌ها فقط چند موتور جستجوی ضعیف برای پیدا کردن صفحات وجود داشت.
الکسا (Alexa) در ابتدا یک نوار ابزار کاربردی عرضه کرد که روی مرورگر اینترنت نصب می‌شد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید صفحه ای از اینترنت اکسپلورر معروف را می بینید که در آن زمان‌ها تولبار الکسا یک ابزار حرفه‌ای حساب می‌شد.

این نوار ابزار عهده دار این است که وبسایت های دیگری را بر اساس وبسایت‌هایی که بازدید کرده ایم و به آن علاقه مند هستیم را پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این اطلاعاتی مثل تعداد لینک به وبسایت، تعداد صفحات وبسایت و .. نمایش می‌داد. بعدها اطلاعاتی مثل رتبه به همین نوار ابزار اضافه شد.
در ابتدا الکسا (Alexa) اطلاعات را از طریق همین نوار ابزار گرد‌آوری می‌کرد. بعد به ذخیره محتوای وب در سرورهای خود می پرداخت. هدف این کار آنها در ابتدا با ایجاد آرشیوی از محتوای وب بود اما تصمیم گرفتند آرشیو‌سازی یک پروژه جدا باشد. در نتیجه یکی از بنیانگذاران الکسا موفق به راه اندازی Internet Archive شد که کار آرشیوسازی محتوای وب را به صورت تخصصی انجام می‌دهد.
اینترنت‌آرشیو چه می‌کند؟ تمام صفحات وب را ذخیره می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد به صفحات حذف شده یا تغییر یافته دسترسی داشته باشند.
شرکت آمازون در سال ۱۹۹۹ الکسا را به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد بعد از آن الکسا مدتی با گوگل همکاری کرد و بعد این همکاری نتیجه ای نداد و پایان یافت. مدتی خواستند آن را همانند موتور جستجویی مثل گوگل تبدیل کنند که با شکست مواجه شد. ولی همچنان سرسختانه به کار خود ادامه دادند.
در نهایت الکسا (Alexa) در سال 2009 موفق به اعلام کار بر روی خدمات تحلیل وبسایت‌ها به صورت تخصصی و بر روی رتبه‌بندی آنها شد. خدماتی که باعث درآمدزای الکسا می شوند به صورت پولی و فقط بخشی از خدمات آن رایگان هستند. در واقع الکسا می خواهد مثل شرکت های Moz و SEMrush که خدمات تحلیل وب سایت و سئو انجام می دهند هم مسیر باشد.

خدمات فعلی الکسا (Alexa)

خدماتی که الکسا بابت آن هزینه دریافت می‌کند شامل تحلیل بازار، تحلیل وبسایت، تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی و رتبه‌بندی است.
از جمله خدمات محدود و رایگانی که الکسا برای کاربران خود قرار داده است می‌توان به مشاهده آمار تخمینی وبسایت، پیدا کردن سایت‌های مشابه و فهرست رتبه‌بندی وبسایت براساس کشور یا دسته‌بندی اشاره کرد.
افزونه‌هایی در حال حاضر برای مرورگر کروم و فایرفاکس به جای نوار ابزار قدیمی الکسا ارائه شده است. این افزونه‌ از ساختار یک کلیک گزارشی که شامل مواردی مانند رتبه جهانی و کشوری، سایت‌های مشابه، سرعت سایت، تعداد بک‌لینک، لینکی به آرشیو وبسایت و لینکی به تحلیل آماری وبسایت نمایش می‌دهد.

چگونگی رتبه بندی وب سایت ها توسط الکسا (Alexa)

سایت‌ها بر اساس آمارگیری از صد‌ها میلیون کاربر اینترنتی رتبه بندی خود را به دست می‌آورند. این نمونه‌گیری آماری، از زمانی که الکسا بنیانگذاری شده تا الان در حال تحول زیادی است.
جملاتی مانند «ناکارآمد است» یا «دقیق نیست» به این دلیل درباره رتبه بندی الکسا گفته شده است که در دوره‌ای تمام داده‌های الکسا از نوار ابزارش به دست می‌آمد، اما حال روش نمونه‌گیری آماری الکسا رشد زیادی داشته است است.
مشکل بزرگ این روش جمع‌آوری داده از نوار ابزار این بود که فقط افرادی می توانستند این تولبار را نصب کنند که خودشان در حوزه‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ، مدیریت سایت و … فعالیت داشتند. البته شایان ذکر است کاربرانی هم بودند از روی علاقه به پیشنهاد‌های الکسا یا کنجکاوی این برنامه را نصب می‌کردند اما تعدادشان اندک بود و اکثریت جامعه علاقه‌ی خاصی به نصب این نوار ابزار نداشتند.

همانطور که می‌دانید نمونه آماری باید نماینده خوبی از جامعه آماری باشد. فقط در این حالت است که می‌توان نتایج تحلیل را به جامعه آماری تعمیم داد.
در نتیجه نمونه آماری الکسا محدود به یک جامعه آماری کوچک و خاص بود که نمی‌شد این آمار را به عموم جامعه تخصیص داد.


مثل این که درب ورودی دانشگاه صنعتی شریف ایستاده ایم، دو دانشجو داخل می شوند رشته تحصیلی آنها را می پرسیم، در دو رشته متفاوت تحصیل می کنند بعد ادعا میکنیم که همه دانشجوی این دو رشته هستند و دانشجوی رشته دیگری در این دانشگاه وجود ندارد.

در سال ۲۰۰۸ الکسا (Alexa) برای این مشکل فکرهایی کرد و راه حل هایی ارائه کرد.

در نتیجه الکسا نمونه آماری خودش را با جمع‌آوری اطلاعات از حدود ۲۵ هزار افزونه، نوار ابزار و پلاگین سعی کرد افزایش دهد.
درحال حاضر الکسا (Alexa) هم ربات‌های نرم‌افزاری مشابه گوگل دارد که در بین صفحات وب جستجو و لینک‌ها را بررسی می‌کنند. همچنین منابعی از سرویس‌ دهنده‌های شخص ثالث (third-party) هم اطلاعات خود را به الکسا می‌فروشند.
با توجه به این ها وبسایت‌هایی که اسکریپت الکسا را نصب کرده‌اند و این اجازه را به آنها می‌دهد که داده‌هایی کاملاً دقیق و مستقیم از وبسایت‌ها دریافت کند و آن را با دیگر داده‌های دریافت شده از منابع مختلف راستی آزمایی کند.

روش محاسبه رتبه هر وبسایت

حال می خواهیم به این بپردازیم که رتبه هر وبسایت چگونه محاسبه می‌شود این رتبه براساس ترکیبی از این دو معیار :
الف ) تخمین بازدید صفحه (Pageviews)
ب ) تخمین بازدیدکننده منحصر به فرد (Unique Visitors) در سه ماه اخیر محاسبه می‌شود.
• بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) چیست؟
به تعداد کل کاربران در نمونه آماری الکسا می گویند که در یک روز از یک وبسایت بازدید می‌کنند.
• بازدید صفحه (Pageviews) چیست؟

تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک وبسایت است.در حالی که اگر هر کاربر از هر وبسایت در هر روز بیشتر از یک بار بازدید کند فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌شود. در نتیجه اگر کاربری در یک روز صد بار از وبسایتی بازدید کند فقط یک بازدید در آن روز از آن کاربر ثبت می‌شود.
توجه داشته باشید که این دو شاخص در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گیرد. همچنین وبسایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر می‌رود.
رتبه‌وبسایت‌ها میانگینی از سه ماه گذشته است درصورتی که رتبه بندی به صورت روزانه به روزرسانی می‌شود. رتبه‌بندی هر کشور هم در بازه زمانی یک ماه گذشته حساب می‌شود.
علاوه بر این نکاتی که ذکر شد روش‌های از قبیل :
 اعمال نرمال‌ سازی آماری بر روی این داده‌ها که باعث می شود خطاهای آن کمتر و به آمار واقعی نزدیک شود.

آیا رتبه الکسا(Alexa) واقعا اهمیت دارد؟

فرض بر این که تمام توضیحاتی که داده شد را در نظر نگیریم و به تجربه ای که تا کنون داشته ایم رجوع کنیم، می‌توان گفت رتبه الکسا در حال حاضر تخمین خوبی است اما از نظر ما اهمیت چندانی ندارد. در کل برتری وبسایت‌ها نسبت به یکدیگر را نمی‌توان فقط با دو شاخص محاسبه و با یک عدد نشان داد.
می توان نتیجه گرفت اگر قرار به مقایسه باشد، وبسایت‌ها باید با وبسایت‌های رقبا که خدمات مشابه یا محصولی مشابه دارند مقایسه شوند. حتی در این مقایسه هم معیار بازدیدکننده یا ترافیک کافی نیست. شاید وبسایتی بازدید کننده کمی داشته اما درآمد و کارایی آن بیشتر از وبسایتی با بازدید چند برابری باشد.

چه اقداماتی باعث بهبود رتبه الکسا می شود؟

به طور کلی چند کار می توان انجام داد که با هزینه ای کمتر تاثیر بیشتری روی رتبه الکسا گذاشت. درنظر داشته باشید که رتبه الکسا نسبی است، پس باید عملکرد ما بهتر از رقبا باشد .
این امر زمانی میسر می شود که ما این موارد را رعایت کنیم :

۱. تولید محتوای با کیفیت و مفید

تولید محتوا با بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) همسو شده است در نتیجه بازاریابی اینترنتی بدون این روش‌ها که مانند مادر و فرزند هستند، هزینه بر و سخت می‌شود.

ما با تولید محتوا باعث می شویم که مخاطب بیشتر با محصول یا نحوه کار ما آشنا شود و این ارزش را به مخاطب خود می دهیم که آنها را به وبسایت یا هر بستر محتوای دیگر جذب می‌کنیم و بعد محصول یا خدمات خود را به آنها می‌فروشیم.
پس در نتیجه محتوایی می‌ تواند باعث این کار شود که برای رفع نیاز کاربران باشد، به کاربر کمک کند یا محتوایی مورد علاقه کاربر باشد، و در نهایت باعث تعامل و وفاداری شود.

۲. ایجاد بک‌لینک مناسب

backlink‌ را می‌توان اینگونه تعریف کرد که لینک‌هایی هستند که از دیگر وبسایت‌ها گرفته‌اید. هرچه تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها بیشتر و بهتر باشد رتبه وبسایت در نتایج گوگل بهتر می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که رتبه وبسایت شما را در الکسا با استفاده از بک‌لینک‌هایی بالا می‌ روند که در وبسایت‌های مرتبط و معتبر ایجاد شده باشند.
با توجه به اطلاعاتی که درباره رتبه‌بندی الکسا منتشر کردیم ، می‌ دانیم که بک‌لینک‌ها منبع ترافیکی مناسبی برای وب سایت ها هستند و همینطور بک لینک ها توسط ربات‌های الکسا شناسایی می‌شوند.

3 .فعالیت در شبکه های اجتماعی

همانطور که می‌دانید امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و …. پرطرفدار است و کاربران زیادی علاقه مندی به آن نشان می‌دهند که در نتیجه باعث جذب کاربر بیشتر می‌شود.
شما می‌توانید به راحتی با گذاشتن لینک در کانال تلگرام، استوری اینستاگرام، انتشار مقالات و پست‌های وبلاگ در لینکدین یا تویتر روش‌های متداولی هستند که اگر تعداد فالوور شما زیاد باشد حتماً در ترافیک وبسایت تاثیر می‌گذارند.

4 .تحلیل رقبا

دانستیم که عملکرد ما باید بهتر از رقبا باشد تا بتوان رتبه الکسا وبسایت خود را ارتقاء داد زیرا با توجه به دانستن نسبی بودن رتبه بندی الکسا این امر برایمان قابل فهم تر است.
بهتر است بدانید که معمولاً رتبه وبسایت‌های مشابه که بالاتر از 100 هستند در یک بازه نزدیک به هم قرار دارند. وبسایت‌های عمومی و بسیار پرطرفدار هم شامل رتبه های زیر 100 هستند. پس خیلی وقت‌ها همین که در دسته‌بندی موضوعی بهتر از رقبا باشیم کفایت می‌کند.

حال بدانید که شناخت رقبا اولین قدم برای جلو زدن از آنها است و بهتر است که ابتدا وبسایت رقبا را از نظر رابط کاربری، محتوا یا نحوه ارائه خدمات و محصولات بررسی کنید. اگر نقاط قوتی دارند شما هم آنها را اجرا کنید و اگر ضعفی دارند شما سعی کنید آن ضعف‌ها را برطرف کنید.

۵. تبلیغات گوگل

بهترین روشی که برای افزایش ترافیک وبسایت می توان معرفی کرد، تبلیغات گوگل است که از سایر موارد سریع‌تر نتیجه می‌دهد.
در تبلیغات گوگل با مشخص کردن کلمات کلیدی دلخواه می‌ توانید به راحتی وبسایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل قرار دهید. اما در روش‌های قبلی باید به صورت مداوم تولید محتوا کنید و منتظر بمانید تا کاربران شما را پیدا کنند.

جمع بندی

در آخر به این می‌پردازیم که الکسا نوعی استراتژی کارامد و ارزشمند برای اغلب وبسایت ها شده و با توجه به اینکه مزایا و معایبی که درمورد رتبه بندی الکسا توضیح دادیم، تخمین خوبی است اما به دلیل برخی نکات معتبر نیست.
در نهایت می توان گفت خدمات دیگر الکسا، حتی در همان حد اطلاعات رایگانی که ارائه می‌کند برای بررسی وبسایت‌ها یک منبع کاربردی است. و بهتر است که اشتراک آن را خریداری کنید و اطلاعات تحلیلی کامل تری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

چگونه رتبه الکسا (Alexa) وبسایت را بالا ببریم؟

تولید محتوای با کیفیت و مفید – سئو – تبلیغات گوگل – شبکه های اجتماعی از مهمترین عوامل بهبود رتبه الکسا هستند.

الکسا (Alexa) چیست؟

الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که در حال حاضر موجود است به بررسی آمار بازدید از وبسایت‌ها و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی و نحوه بازخورد مخاطب را ارائه می‌کند.

آیا تبلیغات گوگل در رتبه الکسا تاثیر گذار است؟

بله، افزایش بازدید باعث ارتقا رتبه الکسا می شود.

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.