اینگیجمنت اینستاگرام + 10راه برای افزایش آن

به این مقاله امتیاز بدین

در ابتدا به توضیح خلاصه ای از اینگیجمنت یا (نرخ تعامل) می پردازیم، که اصلا اینگیجمنت چیست؟! و چه کاربردی دارد؟! و راه های افزایش آن چه می تواند باشد؟!
به طور مختصر و مفید می توان گفت به میزان درگیر شدن فالوورها با محتوای تولیدی در صفحه اینگیجمنت(Engagement) می گویند. این‌که یه محتوا تا چه حد تاثیرگذار بوده یا چند درصد از فالوورهای یه پیج فعال هستن از این طریق قابل اندازه گیری هست.خیلی‌ها فکر می‌کنند هرچه تعداد فالوورها بالا باشد در اینستاگرام موفق هستند؛ ولی این امر اشتباه است، زیرا آنچه مهم است میزان تعامل مخاطبان با محتواست. طبق الگوریتم‌های گوگل، کاربران می توانند تصویر یا محتوای شما را لایک کنند و یا زیر آن کامنت بگذارند و یا آن را ذخیره کرده و یا حتی آن را برای دوستان خود ارسال کنند share کنند. در نتیجه این ها مواردی از مشارکت و تعامل کاربران است. وقتی همه این کارها توسط کاربران انجام می شود باعث بالا رفتن اینگیجمنت ریت پیج شده و پست‌های آن‌ زودتر از بقیه صفحات دیده می شود. از طرف دیگر، پیج‌هایی که اینگیجمنت ریت یا همان نرخ تعامل بالایی دارند، بیشتر در قسمت اکسپلور کاربران اینستاگرام قرار می‌گیرند.
اصطلاحا، اینگیجمنت مانند خون در رگ‌های صفحه است و به آن جان می‌دهد.

2 دلیل مهم نرخ تعامل (یا همان اینگیجمنت ریت)

اهمیت زیاد نرخ تعامل امری طبیعی است؛ چراکه به واسطه آن هدف اصلی اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحات بیزینسی که حضور و دیده شدن هر چه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است، برای آنها تحقق می یابد. معلوم می‌شود تا چه اندازه محتوای کاربردی و جذاب تولید کرده‌اید و چقدر توانسته‌اید مخاطبان را درگیر نگه دارید و با آنها ارتباط و تعامل دوطرفه داشته باشید.

  • دلیل اول: محتوای تولیدی شما عالی و کاربردی است و مخاطبان از آن استقبال می کنند.
  • دلیل دوم: دنبال‌کننده‌ها یا فالوورهای شما غیرواقعی یا به اصطلاح (فیک) نیستند.

این دو مورد دلایل اصلی نرخ تعامل بالا در صفحه اینستاگرام را نشان می دهد.

اکنون اگر پیج شما دارای این دو مشخصه مهم باشد شما برتری را نسبت به رقبای خود کسب کرده اید، زیرا اکثر برندها برای سفارش همکاری یا تبلیغات به اینفلوئنسرها یا پیج‌های تبلیغاتی، ابتدا اینگیجمنت ریت صفحه را چک می‌کنند تا مطمئن شوند که فالوورها واقعی هستند و می‌توانند شاهد تاثیرگذاری کمپین های تبلیغاتی خود باشند. هرچه تاثیر یک شخص یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، می‌تواند افراد بیشتری را به مشتری یک برند تبدیل کند. بالا بودن این Rate، باعث می شود مبلغی که در ازای تبلیغات دریافت می‌شود بیشتر، در نتیجه درآمد بالاتری داشته باشید.

نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام، راه های مختلفی وجود دارد؛ محاسبه نرخ تعامل در اینستاگرام چندان کار ساده ای نیست زیرا امکان تقلب در آن وجود دارد، در نتیجه معیار خوبی برای این کار نمی تواند باشد. ولی ما قصد داریم دو راه خیلی ساده را در این مقاله به شما آموزش دهیم؛ یکی فرمول و دیگری سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند.

1. فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

این فرمول خود به تنهایی از 3 طریق قابل اجرا می باشد. (تعداد دنبال کنندگان، تعداد نمایش و تعداد ذخیره شدن) ای فرمول در صورتی که بخواهید اینگیجمنت یک یا چند پست اینستاگرام را محاسبه کنید کارتان را راه می‌اندازد؛ اما اگر بخواهید نرخ تعامل کل صفحه را حساب کنید، کارتان سخت می‌شود. در چنین حالتی بهتر است از سایت‌هایی که این کار را برایتان انجام می‌دهند کمک بگیرید.

نکتۀ: برای محاسبه تعداد نمایش (impression)از همین فرمول استفاده می شود ولی در مخرج کسر به جای تعداد فالوور ها تعداد نمایش جای گذاری می شود. و برای محاسبه تعداد ذخیره سازی مانند روش ایمپرشن عمل می کنیم با این تفاوت که در صورت کسر علاوه بر تعداد لایک و کامنت، تعداد ذخیره ها هم اضافه می کنیم.

2. سایت‌هایی برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام

سایت‌هایی از قبیل ( Triberr, Phlanx, Influencerfee) علاوه‌ بر نرخ تعامل اینستاگرام، اطلاعات به‌دردبخوری دیگری مثل میانگین لایک و کامنت در هر پست را نیز در اختیارتان می‌گذارند.

10 راه مؤثر افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

تا اینجای مقاله دانستیم Engagement چیست، نحوه محاسبه و اهمیت اینگیجمنت آشنا شدید. از اینجا به بعدِ مقاله می‌خواهیم چگونگی بالا بردن نرخ تعامل صفحۀ در اینستاگرام و چگونگی تبدیل به یک اینفلوئنسر (یا بلاگر) قدرتمند را توضیح دهیم.

1. تعامل رفتاری دو طرفه

سعی کنید همیشه با مخاطبان‌تان در حال گفتگو باشید و نظرات و بازخوردهای آنها را نه‌تنها بی‌پاسخ نگذارید، بلکه در سریع‌ترین زمان ممکن جواب‌شان را بدهید. با توجه به اینکه همچنان بسیاری از برندها نسبت به دایرکت و کامنت ها بی تفاوت هستند، و این امر باعث می شود که نسبت به رقبای خود پیشی بگیرید. بی‌توجهی به کاربران و عدم پاسخگویی مناسب باعث از دست دادن فالوورهای شما می شود. همیشه تلاش کنید در ۳۰ دقیقه اول بعد از انتشار پست خود، به کامنت‌ها پاسخ دهید تا تعداد آنها افزایش پیدا کند.

2. قرار دادن استوری های اینستاگرامی

امروزه، بازار استوری‌های اینستاگرامی خیلی پرطرفدار است؛ تا جایی که ممکن است در روز 10 استوری از یک شخصی ببینید، درحالی‌که او هر 3-4 روز شاید یک پست منتشر کند! دلیل این کار روشن است؛ علاقه مردم به استوری‌ها بیشتر از پست‌های اینستاگرامی است.
کاری که شما باید بکنید این است که زمان‌بندی روزانه برای استوری گذاشتن داشته باشید و برای بیشتر درگیر کردن مخاطبانتان، از نظر سنجی، کوئیز، رای دادن و هر امکان دیگری که ممکن است به استوری‌ها اضافه شود، استفاده کنید. وقتی زمان زیادی می‌گذارید و تصویر یا ویدئویی را برای پست کردن اینستاگرام آماده می‌کنید، حتماً آن را در استوری هم معرفی کنید. چون همانطور که گفتیم تعامل کاربران با استوری بیشتر از پست است؛ پس می‌توانند در استوری از پست جدیدتان هم مطلع شوند. اینطوری زحمتتان هدر نمی‌رود!

3. مسابقات و چالش های اینستاگرامی

قرار دادن پست هایی مانند مسابقه و دادن جایزه به فالوورهای خود موجب افزایش لایک ها و کامنت ها می شود، در نتیجه با چنین برنامه هایی بیشتر مخاطبان خود را درگیر کرده تا مشارکت بیشتری داشته باشند.

4. کنترل کردن کپشن ها

استفاده از کپشن مناسب نه چندان کوتاه و بلند برای پست های خود توصیه می شود. البته اینستاگرام با محدودیت 2200 کارکتر فضا را برای ایجاد کپشن های طولانی محیا کرده است. که این باعث می شود کاربر مدت زمان بیشتری صرف خواندن آن کند البته قابل ذکر است که کاربران محتوایی که جذاب نباشد را نمی خوانند پس بهتر است به هر قیمتی برای هر پستی محتوای زیاد تولید نکنید و با استفاده از موارد مفید تر مثل: ایموجی یا عکس بدون کپشن مطلب خود را ادا کنید.

5. موقعیت جغرافیای (Location)

پست‌هایی که موقعیت جغرافیایی دارند ۷۹% اینگیجمنت بیشتری نسبت به پست‌های بدون لوکیشن، دارند. به عنوان مثال اگر عکسی که در یک کافه هستید را آپلود می‌کنید حتما لوکیشن آن را به پست خود اضافه کنید. درنتیجه جستجو لوکیشن عکس شما هم برای مخاطب به نمایش در می آید.

6. برقراری ارتباط با اکانت‌های مشابه و شبکه سازی

اگر احساس می‌کنید با 2 مورد قبلی، هنوز آنطور که باید و شاید تعامل برقرار نشده است، بهتر است که به فکر پیدا کردن دوستان و همفکرانتان باشید؛ یعنی چه؟
برای مثال فرض کنید بیشتر مطالب شما با موضوعات روانشناسی است؛ حال اگر با چند نفر دیگر که فعالیت و دغدغۀ مشابه دارند تبادل نظر کنید، به تعداد فالوورها و در نهایت اینگیجمنت پیجتان اضافه می‌شود. چطور؟ کاری ندارد، در ازای لطف شما ممکن است آن‌ها هم دست به تبادل بزنند و شما را به دیگران معرفی کنند.
این تبادل نظر از طریق شرکت در پرسش و پاسخ استوری‌ها، به اشتراک گذاشتن پست‌های آن‌ها و معرفی آن‌ها در استوری خودتان، اتفاق می‌افتد.

7. قرار دادن هشتگ‌های هدفمند و مرتبط

هشتگ یکی از اصلی ترین موارد در شبکه های اجتماعی است. البته استفاده درست و به جا از این هشتگ ها باعث افزایش جستجو می شود. در نتیجه قرار دادن هشتگ‌های هدفمند، که کاملاً با موضوع پست شما در ارتباطند و توسط کاربران هم جستجو می‌شوند امر مهمی است. برای بهبود و صرفه جویی در وقت بهتر است یک جدول از هشتگ های مرتبط به حوزه کاری خود و استفاده از آنها به صورت ترکیبی تهیه کنید.
مثلاً #الناز شاکردوست زیر یک پست آموزش آشپزی هیچ ورودی هدفمند و مخاطب درستی برای شما نمی‌آورد.
در ادامه با بیان چند نکته برای افزایش بازدهی هشتگ‌ها با شما همراه هستیم:
o سعی کنید برای بهبود تجربه کاربری، هشتگ‌ها را در خلال کپشن (نه به‌صورت فله‌ای در زیر متن) وارد کنید.
o بیشتر ‌ازحد ممکن از هشتگ‌ها استفاده نکنید (بسته به طول کپشن، از 1 تا 15 تا هشتگ می‌تواند مناسب باشد)
o هم از هشتگ‌های با طول کوتاه و هم از هشتگ‌های با طول بلند استفاده کنید.
o هشتگ اختصاصی خودتان را هم ترویج کنید (مثلاً اگر پیج طراحی سایت دارید می توانید از هشتگ #طراحیباوب خاص زیر هر پست استفاده کنید، این کار باعث می‌شود کاربران پست‌های دیگر شما را هم ببینید یا بعدا با این هشتگ آن‌ها را پیدا کنند)

8. پاسخ دهی به کامنت ها

جواب دادن کامنت‌ها، راه دیگری برای بالا بردن اینگیجمنت صفحه است. توجه کنید که شما برای مخاطبانتان محتوا تولید می‌کنید و وجود آن‌هاست که به صفحۀ شما اعتبار می‌دهد؛ هیچ چیز بدتر از این نیست که نسبت به کامنت ها و یا دایرکت های مخاطبان خود بی توجه باشید، پس تا جایی که می‌توانید جواب کامنت‌ها را در نیم ساعت اولیه انتشار آن پست یا استوری بدهید تا آن‌ها به تعامل بیشتر با شما و شرکت در بحث‌ها مشتاق‌تر شوند.

9. تولید محتوای جذاب و خلاقانه

برای ایجاد محتوای جذاب و خلاقانه همیشه ایده های مختلفی وجود دارد. و از محتوای تکراری یا تبلیغاتی استفاده نکنید. محتوا در اینستاگرام دو بخش دارد؛ یکی محتوای متنی در کپشن و دیگری محتوای تصویری (شامل عکس و ویدئو) که اساس کار اینستاگرام.
در محتوای تصویری، سعی کنید در صفحۀ خود از یک تم خاص استفاده کنید و مطابق با رنگ و استایل همان تم، محتوای بصری تولید کنید. با انتشار ویدئو هم می توانید مخاطبان را برای 3 تا 60 ثانیه در صفحه خود ننگه دارید.
اما در تولید محتوای متنی سعی کنید خودتان خلاقیت به خرج دهید (یعنی کپی نکنید) و با لحن مخصوص خودتان کپشن‌های جذاب بنویسید. زیرا مخاطبان علاقه خاصی به این دارند که مراحل تولید محصول یا داستان کسب و کار شما را بدانند. در نتیجه استفاده از داستان، تجربه، نکات آموزشی، طنز، سوال و… باعث افزایش جذابیت محتوا و به دنبال آن، افزایش مشارکت کاربران خواهد شد.

10. تگ کردن اکانت های مرتبط

اگر اکانت‌هایی که با محتوای شما مرتبط هستند، در کپشن تگ کنید. مثلا (اینفلوئنسرها مرتبط با حوزه کاری در عکس خود تگ کنید) زیرا باعث می‌شود تعداد reach شما افزایش پیدا کرده و بازدیدکنندگان زیادتری به سمت شما بیایند. در نتیجه می‌توانید به افزایش فالوورهای خود امیدوار باشید.همچنین مخاطبین آنها از طریق قسمت تصاویر تگ شده به پستی که منتشر نمودید، دسترسی خواهند داشت.
نکته: از تگ کردن اکانت ها به طور مداوم و یا تگ های نامربوط با محتوا خودداری کنید. زیرا اینستاگرام پست شما را اسپم خواهد کرد.

جمع‌بندی

امیدواریم توانسته باشیم با بیان این 10 مورد از پرکاربدترین راه های افزایش اینگیجمنت اینستاگرام، مطالب مفیدی در اختیارتان قرار داده باشیم. به عنوان کلام آخر باید گفت که با تولید محتوای ارزشمند، موفق به افزایش میزان تعامل و مشارکت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی می شوید و باید به هر شکلی که ممکن است بتوانید آن را ادامه و کیفیت آن را هم افزایش دهید. نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت یکی از شاخص‌های مهم در اینستاگرام است که هر چه درصد آن بیشتر باشد، نشان می‌دهد عملکرد موفق‌تری در این شبکه اجتماعی داشته‌اید. با اینکه تعداد لایک، کامنت و فالوئرها در محاسبه نرخ تعامل اهمیت زیادی دارد، ولی نباید از میزان ایمپرشن، ذخیره کردن و بازنشر پست‌ها و میزان تعامل در استوری و IGTV نیز غافل شد.

نرخ تعامل (اینگیجمنت) اینستاگرام چیست؟

به میزان درگیر شدن فالوورها با محتوای تولیدی در صفحه اینگیجمنت(Engagement) می گویند.

2 دلیل مهم در اینگیجمنت اینستاگرام چه چییز می تواند باشد؟

دلیل اول: محتوای تولیدی شما عالی و کاربردی است و مخاطبان از آن استقبال می کنند.
دلیل دوم: دنبال‌کننده‌ها یا فالوورهای شما غیرواقعی یا به اصطلاح (فیک) نیستند.

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.