الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم های اینستاگرام و 9 روش برای رسیدن به اکسپلور

4.9/5 - (28 امتیاز)

در این مقاله سعی شده است که چگونگی کار با الگوریتم های اینستاگرام و نکات مهم برای ورود پست‌ها به اکسپلور اینستاگرام گفته شود.
حال باید ببینید هدف شما از فعالیت در اینستاگرام چیست؟ آیا جذب مخاطب برای افزایش سود و درآمد است؟ آیا می دانید فاکتور‌های مهم برای قرار گرفتن در صدر فید کاربران چیست؟
برای موفقیت در این امر باید توانایی خود را برای قرار دادن پست‌هایتان به صفحه اکسپلور کاربران یا همان (ذره‌بین یا صفحه جستجو) را افزایش دهید. چون با قرارگیری در صفحه اکسپلور کاربران می‌توانید روند جذب مخاطب به پیج اینستاگرام خود را چندین برابر کنید.
آیا چگونگی راه یافتن به صفحه جستجوی کاربران را می دانید؟ و اینکه اینستاگرام برای ارزیابی پست‌ها، از روش خاصی استفاده می‌کند؟ اصلا روش کار این الگوریتم ها چگونه است؟ در پاسخ به تمامی این سوالات می توان گفت که تا حدودی با فراز و نشیب های اینستاگرام آشنایی داریم و زمان زیادی را در صفحه اکسپلورو فید وقت گذرانده‌ایم، حال برای آشنایی دقیق تر به بررسی کامل آن می پردازیم.

چگونگی کار با الگوریتم اینستاگرام

در ابتدا تعریفی از الگوریتم اینستاگرام ارائه می دهیم؛ به مجموعه دستورالعمل‌هایی که با جهت دادن رفتار کاربران در این شبکه اجتماعی به هدف مشخصی دست می‌یابد الگوریتم اینستاگرام می گویند.

FEED POST (یا خانه) چیست؟ همان صفحه‌ای است که در آن پست‌ فالورهای شما برایتان نمایش داده می‌شود؛ و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ یا همان (جستجو) است که با آیکون ذره‌بین شناخته می‌شود. همه کاربرانی که در زمینه تجاری یا در زمینه های دیگر از اینستاگرام برای تبلیغ برند خود استفاده می کنند دوست دارند در صفحه اکسپلور بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پست‌های شما برای رسیدن به اکسپلور، با مانعی به نام فید روبرو می‌شوند؛ یعنی تا زمانی که پست‌های پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آن‌ها در اکسپلور نیست.
تا چند سال اخیرشاید، گذشتن از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار چندان سختی نبود؛ زیرا نمایش پست‌ها در فید، بر اساس زمان‌بندی انجام می‌شد؛ یعنی اگر شما ساعت 10صبح پستی را در صفحه خود قرار می دادید، پست شما در همین ساعت بر روی فید کاربران نشان داده می شد و کاربرانی که بعد از این ساعت به اینستاگرام خود سر می زدند، پست‌هایی را مشاهده می‌کردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام تغییراتی در انتشار پست ایجاد کرد.
بر اساس این تغییرات، رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین می‌کند؛ و دیگر زمان شاخصه اصلی به شمار نمی آید و جایگاه پست شما را که در اول فید کاربر باشد یا آخر آن تعیین نمی کند. یعنی این امکان به وجود می آید که دیگر پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پست‌هایتان را مشاهده نکنند. چرا و بر چه اساس و منطقی بعضی پست‌ها به بعضی افراد نشان داده نمی‌شود؟
در ابتدا الگوریتم اینستاگرام، پست شما را به 10 درصد از followerهای شما در صفحه فید نمایش می دهد؛ و اگر که رفتار کاربران با توجه به تعداد لایک، ویو، کامنت و… نسبت به آن پست قابل توجه بود، پست شما را برای مابقی دنبال‌کنندگان نمایش می دهد.
اما اگر خلاف این الگوریتم باشد، پست شما در انتها فید کاربران قرار خواهد گرفت و احتمالاً بازدید آن بسیار کم خواهد بود. در نتیجه الگوریتم اینستاگرام با در نظر گرفتن رفتار کاربران، تصمیم خود را برای نشان دادن و یا ندادن پست شما در اکسپلور را نهایی می‌کند.

نکته: صفحه فید، دروازه ورود به اکسپلور اینستاگرام است.

بهتر است که بدانید اینستاگرام هم مانند گوگل، همانطور که توضیح دادیم دارای الگوریتم های خاصی است و در معرفی و توضیحات این الگوریتم‌ ها کمی سخت‌گیر است و ‌اطلاعات خیلی کمی را در مورد الگوریتم‌های خود منتشر می‌کند؛ و به همین دلیل با اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده مواجه شد، و برای حل این مشکل تصمیم به دعوت خبرنگاران به شرکت خود گرفت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد.

4 عنصر مهم برای دسترسی به اکسپلور اینستاگرام

1) علاقه کاربر به موضوع پست شما

«تشخیص تصویر اینستاگرام» چیست؟ تشخیص اینکه پست منتشرشده شما برای کاربران شما جذابیتی دارد یا خیر، با استفاده از این تکنولوژی انجام می‌شود. این تکنولوژی همانند قابلیت فعال در سرویس (تصاویر گوگل) و (شناخت تصویر یوتیوب) است.الگوریتم جدید اینستاگرام، به علاقه کاربران برای نمایش پست‌ ها در فید نیز مانند اکسپلور، توجه می‌کند. مثلا اگر در یک‌روز با انتشار یک پست که اطلاعات عمومی افراد را بالا می برد، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کنید، ولی از روز بعد پست‌های غیر مرتبط به آنچه قبلا گذاشته اید منتشر کنید، احتمال اینکه پست های شما در فید این کاربران نمایش داده شود کم می شود. چرا این اتفاق رخ می دهد؟! زیرا اینستاگرام برای هر کاربر پست‌ هایی را به نمایش می دهد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما مدام به دنبال محتوای ورزشی، فوتبالی و غیره باشد، محتوای شما که در مورد ترفندهای آشپزی است برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نخواهد شد.

2) تعامل کاربر با شما

طبق آمار در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام، کاربران حدود 70 درصد از پست‌های درون فید و درعین‌حال 50 درصد از پست دوستان نزدیک خود را از دست می‌دهند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی می‌توانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند. آیا می دانید این الگوریتم چگونه می‌تواند دوستان نزدیک شما را بشناسد؟
هنگامی که شما در اینستاگرام خود جستجو می کنید و درنهایت پست ها و استوری دوستان خود را می بینید و پست های آنها را لایک کرده یا کامنت می گذارید یا استوری آن‌ها را reply کرده، و یا حتی برای آن‌ها از طریق دایرکت پیام ارسال می کنید، الگوریتم اینستاگرام متوجه تعاملات شما می شود و در نتیجه نمایش پست آن‌ها برای شما و بلعکس در فید، را در اولویت قرار می‌دهد.
مدیران این شرکت پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مشاهده کرده‌اند که مخاطبان بیش از 90 درصد پست‌های دوستان خود را در فید مشاهده می‌کنند. همین امر باعث شد که جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پست‌های آن‌ها راحت تر صورت گیرد.

3) تعامل کاربر با محتوا

اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل می‌کند که پستی که تازه گذاشته شده است را به 10 درصد از مخاطبان شما نشان می‌دهد و در صورتی که تعامل این افراد با پست منتشر شده شما مناسب باشد، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش می‌دهد. نمونه این تعاملات می توان به صورت لایک، کامنت، اشتراک گذاری، ذخیره کردن و ….. کاربران نسبت به پست شما را نام برد. در نتیجه تعامل کاربر با محتوا هم امر مهمی است.

 

 

 

 

4) زمان انتشار پست

زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام از ‌اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا اگر شما پستی را در چند ساعت گذشته منتشر کرده اید، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست شما یک روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. پس زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران هنوز حرف اول را می زند.
تا اینجا متوجه عملکرد الگوریتم اینستاگرام و چگونگی قرارگیری پست‌ها در فید کاربران آن شدیم. حال میخواهیم به صورت خلاصه، روش ها و فعالیت‌های لازم برای رسیدن پست شما به صدر نتایج در فید و پس از آن اکسپلور اینستاگرام را توضیح دهیم.

9 گام مهم الگوریتم های اینستاگرام برای رسیدن به اکسپلور

1. تولید محتوایی متناسب با علاقه کاربر

تولید محتوایی که کاربرپسند باشد و متناسب با علایق آن باشد امری مهم برای عبور کردن از فید و رسیدن به اکسپلور است.
به طور مثال پیج شما با موضوع دیزاین و دکوراسیون بیش از 100 هزار دنبال کننده داشته باشد؛ اما پست‌هایی که با محتوای مد و لباس منتشر می‌کنید، لایک و کامنت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کند. پس شما هم سعی کنید که تمرکز خود را بیشتر به سمت این نوع محتوا البته نه در تمامی محتوای پیج خود ببرید تا شانس حضور پست‌ هایتان در اکسپلور افزایش پیدا کند.

2. تولید محتوایی که باعث افزایش تعامل کاربر شود

اولین راه برای افزایش تعامل، انتشار محتوای جذاب است، که باعث بالا رفتن تعامل کاربر می شود و سپس می توان مخاطبان خود را به تعامل دعوت کرد. هنگامی که در ساعات اولیه انتشار پست شما با بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری و نظرات زیادی روبرو شود، از نظر اینستا این پست می تواند در اکسپلور اینستاگرام قرار گیرد. البته اینگیجمنت یا همان تعامل صرفاً نسبت به پست‌ها ارزیابی نمی‌شود، بلکه دایرکت، reply بر روی استوری‌ها و… نیز جزو همین تعاملات محسوب شده، در نهایت باعث افزایش اعتبار شما برای الگوریتم اینستاگرام می‌شود.
همچنین از دیگر تکنیک‌های افزایش تعامل کاربران می توان: نظرسنجی، مسابقه و پرسش و پاسخ در استوری را نام برد.
احتمالاً به‌تازگی با کامنت‌هایی مانند: خیلی خوب بود، عالی، به پیج ما هم سر بزنید و… در زیر پست پیج‌های مختلف مواجه شده اید.
اینستاگرام با وجود این کامنت‌ها در پیج شما مخالف است و این امر یک امتیاز منفی برای پیج شما است. زیرا این‌ کامنت ها اغلب تبلیغاتی هستند که با استفاده از ربات تبلیغاتی در قسمت نظرات پست‌ها قرار داده می‌شوند. برای حل این موضوع بهتر است از روش پرسش و پاسخ در کامنت، استفاده کنید و تعداد نظرات واقعی را افزایش دهید تا علاوه بر بی‌اهمیت شدن کامنت‌های تبلیغاتی، تعامل پیج خود را بالا ببرید.
دومین راه افزایش تعامل کاربران، پست گذاشتن در زمان مناسبی از روز است. حال این زمان مناسب جهت انتشار محتوا چگونه محاسبه می شود؟ این زمان نسبت به مخاطبان شما تعیین می‌شود که باید آن را با آزمون و خطا و نسبت به بازخورد‌های دریافتی از کاربرانتان به دست بیاورید.

3. افزایش فعالیت خود را در اینستاگرام

شما با بالا بردن فعالیت خود در این شبکه اجتماعی و با تعامل برقرار کردن با دیگران می توانید در این امر موفق شوید. زیرا تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمی‌شود. و این امر برای الگوریتم اینستاگرام مهم است.
پس بهتر است با لایک کردن پست کاربران خود و ارسال نظرات و یا حتی فرستادن دایرکت برای آنها این ارتباط را قوی‌تر کنید. حتی شما می‌توانید در پست‌ها و استوری‌های خود، که مرتبط با دوستان و دیگر افراد (مخصوصاً افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها) است آنها را تگ و منشن کنید.
 نکته: از ارسال کردن کامنت‌های ساده و کوتاه مانند: عالی، خوب بود و متن های این چنین خودداری کنید. طبق نظرات کاربران، کامنت‌های کمتر از 4 کلمه برای اینستاگرام بی‌ارزش محسوب می‌شوند.

4. ویرایش و حذف نکردن پست و استوری در ابتدای انتشار

به خاطر داشته باشید که با حذف پست و یا ویرایش متن پست‌های تازه منتشر شده، احتمال قرار گیری آن در اکسپلور را به‌شدت کاهش میابد؛ زیرا اینستاگرام در مورد نشان دادن و یا ندادن پست شما در اکسپلور، در یک ساعت اول پس از انتشار آن تصمیم می‌گیرد. پس حدالامکان به قرار دادن صحیح مطالب در زمان انتشار دقت کنید، تا مجبور به ویرایش یا حذف آن‌ها نشوید.

5. استفاده اصولی از هشتگ ‌ها

هشتگ ‌ها چه کاربردی دارند؟ برای اینکه بتوان پست‌ های بهتر و مرتبط ‌تر با توجه به سرچ کاربران نشان داد از هشتگ ها استفاده می شود، و لزوماً برای افزایش بازدید محتوای پیج به کار نمی رود‌. اینستاگرام هم با اینکه این ارتباط بیشتر و بهتر باشد تا مطالبی مفید و مرتبط در اختیار کاربرانش قرار گیرد موافق است؛ برای همین الگوریتم 2019 اینستاگرام بیشتر از قبل بر روی استفاده صحیح از هشتگ‌ها تمرکز دارد.
بنابر تجربه تعداد هشتگ برای یک پست، بین 5 تا 9 عدد باشد بهتر است. البته اینستاگرام اجازه استفاده از تعداد 30 هشتگ را هم می دهد، اما استفاده بیشتر از این تعداد هشتگ و یا ثابت و کپی بودن هشتگ پست‌های شما می‌تواند از طرف اینستاگرام به عنوان یک رفتار اسپم و تبلیغاتی شناسایی شود.
در نهایت تا جایی که امکان دارد هشتگ ‌هایی متناسب با محتوای هر پست قرار دهید.
در نظر داشته باشید که پست‌های محبوب پیج شما، می‌توانند در نتایج جستجو هشتگ‌ها در صدر قرار بگیرند.
به‌طور مثال: پست شما در مورد اولین فضانورد ایرانی با هشتگ #فضانورد_ایران، درصورتی‌که برای مخاطبان محبوبیت بالایی داشته باشد، در نتایج فهرست‌ بندی این هشتگ، برای تمامی کاربران جستجو کننده آن در صدر قرار می‌گیرد و باعث افزایش بازدید و احتمالاً فالورهای پیج شما می‌شود.
اینستاگرام قابلیت FOLLOW کردن هشتگ مورد نظر را به کاربران خود داده است؛ با این کار تمامی پست‌های مربوط به آن، در صفحه فید آن‌ها قرار می گیرد.
توجه داشته باشید که اینستاگرام در عین حال توانایی حذف پست‌های یک پیج خاص از نتایج این هشتگ در صفحه فید خود را هم دارند؛ پس در صورت ارسال پست‌های نامربوط برای هشتگ‌های مختلف ممکن است با واکنش کاربران دنبال کننده آن هشتگ‌ها قرار بگیرید و این یک نکته منفی برای الگوریتم اینستاگرام محسوب می‌شود.

 

 

 

 

6. ثبت پست در صورت داشتن لوکیشن

با قرار دادن لوکیشن مکان‌های خاص و محبوب بر روی پست های خود می‌توانید به افزایش بازدید پست و قرار گرفتن آن در اکسپلور اینستاگرام خود کمک کنید، به همین دلیل سایت buffer در یکی از مقالات خود به این موضوع اشاره کرده است.
برای مثال تصویری از برج Eiffelدرپاریس در کنار لوکیشن مکانی آن شانس شما را برای قرار گرفتن در صدر فید و اکسپلور افزایش می‌دهد. البته در ادامه این مطلب گفته شده است که اینستاگرام توانایی شناخت لوکیشن‌های اشتباه و فِیک را دارد پس به هیچ عنوان از این موضوع سوء استفاده نکنید.

7. انتخاب محتوای مناسب و نگه داشتن مخاطب در صفحه خود

مدت زمانی که کاربران بر روی هر پست شما می گذرانند یکی از نکاتی است که برای سنجش اعتبار پست‌های شما از طرف اینستاگرام بررسی می‌شود. شاید تصویر یک ماشین آلات کشاورزی و یک خط توضیح متنی در مورد آن برای کاربران شما جذاب باشد، اما باید بدانید که این پست، نمی‌تواند به خوبی الگوریتم‌ اینستاگرام را راضی کند، پس با توضیحات جذاب و طولانی، عکس نوشته، تصاویر با کیفیت، ویدیو و… کاری کنید که کاربران زمان بیشتری را به محتوای شما اختصاص دهند.

8. درخواست از مخاطبان برای فعال کردن اعلان‌های پیج شما

در صورت راضی بودن مخاطبان از محتوای شما، می‌توانند اعلان‌های مربوط به پیج شما را فعال کنند تا در هنگام انتشار محتوا، اینستاگرام با نوتیفیکیشن به آن‌ها انتشار پست جدید از طرف شمارا اطلاع دهد. و همین امر موجب می شود که مخاطبان در اولین دقایق انتشار پست از آن باخبر شوند و با ایجاد تعامل نسبت به آن، شما را به صدر فید دیگر کاربران و در نهایت به اکسپلور می‌فرستند. با متقاعد کردن مخاطبان خود برای فعال کردن اعلان پیج شما می توانید به راحتی در اکسپلور اینستاگرام قرار گیرید و بیشتر دیده شوید.

علاوه بر این روشن شدن این اعلان‌ها علامت خوبی برای الگوریتم اینستاگرام بوده که نشان می‌دهد پیج شما، یک پیج محبوب و پرمخاطب است.

9. استفاده از لایو و استوری و دیگر قابلیت ها

استفاده کردن از لایو و استوری البته نه به صورت آزاردهنده، اما در حد معمول باعث می شود که هر از گاهی کاربران شما را ببینند. همچنین، می‌توانید با استفاده از استوری در دقایق اولیه انتشار پست، این موضوع را به کاربران خودتان یادآوری کنید تا سطح تعاملات با پست منتشر شده را بالا ببرید، در نتیجه لایو و استوری از بهترین گزینه‌ها برای افزایش اینگیجمنت و تعامل کاربران هستند. اما علاوه بر لایو و استوری، جهت رسیدن به اکسپلور اینستاگرام استفاده از قابلیت‌های جدیدی مانند: نظر سنجی ، پرسش و پاسخ ، باکس سؤال و IGTV هم می‌توانند به افزایش شانس شما کمک کند.

 نکته آخر:

استفاده از تصاویر و ویدیو هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند می تواند شانس شما را برای حضور در در اکسپلور اینستاگرام، افزایش دهد. طبق آمار منتشر شده در سال گذشته، روزانه بیشتر از500 میلیون نفر کاربر در استوری اینستاگرام فعالیت دارند.پس تا جای ممکن از آن استفاده کنید. و به هیچ عنوان از قدرت بالای استوری غافل نشوید.

جمع بندی

در کلام اخر می توان گفت الگوریتم اینستاگرام 2019 شما را به فردی اصیل تر و صمیمی تر ترغیب می کند. بنابراین خیلی نگران نباشید و تمرکز خود را بر ایجاد روابط با طرفداران خود شروع کنید. امیدوارم توانسته باشیم با بررسی رفتار ها و بازگویی این 9 عنصر مهم نکاتی برای افزایش احتمال قرار گرفتن پست‌ها و استوری‌های شما در اکسپلور را در اختیارتان قرار داده باشیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

به مجموعه دستورالعمل‌هایی که با جهت دادن رفتار کاربران در این شبکه اجتماعی به هدف مشخصی دست می‌یابد الگوریتم اینستاگرام می گویند.

آیا می دانید مهمترین راه ورود به صفحه اکسپلور اینستاگرام چیست؟

صفحه فید(page feed) در اینستاگرام اولین صفحه‌ای است که هنگام وارد شدن به اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید. در این صفحه می‌توانید جدیدترین استوری‌ و پست‌های فالوورهایتان را مشاهده کنید.

خبرنامه وب خاص

با ثبت نام در خبرنامه وب خاص جدید ترین مقالات را در ایمیلتان دریافت کنید

مقالات مرتبط

WEBKHAS Professional Team

Provides the most up-to-date digital marketing services to customers

تیم حـرفه ای وب خاص

به روز ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را به مشتریان ارائه می دهد.

بهینه سازی وب سایت
SEO

با کلمات کلیدی تاثیر گذار وب سایت شما را به صفحه اول گوگل می آوریم.

تبلیغات در گوگل
Ads on Google

در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت و در کلمات دلخواه به صدر نتایج گوگل خواهید آمد.

تبلیغات شبکه اجتماعی
Advertising Social Media

تبلیغات موثر در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی.

تبلیغات کلیکی
Click Advertising

انتشار محصول و برند شما در معتبر ترین سایت های ایرانی به صورت کاملا هدفمند.

تولید محتوا و مقاله
Article Production

تولید محتوا و مقاله وب سایت و شبکه های اجتماعی برای معرفی بیشتر برند و محصول شما.

دایرکتوری مشاغل
Business Directory

ثبت نام، انتشار محتوای برند یا محصول شما در دایرکتوری ها و سایت های تبلیغاتی.

رپورتاژ آگهی
Reportage

انتشار محتوای شما در وب سایت های بزرگ و معروف ایرانی همراه با لینک مستقیم و عکس.

ایمیل مارکتینگ
Email Marketing

ارسال ایمیل تبلیغاتی و خبر نامه به ایمیل های هدفمند و لیست ایمیل شما.